Lapsen rajattomuus kasvatustyön haasteena
Grönlund, Inkeri (2008)
Grönlund, Inkeri
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102226623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102226623
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa esiopetusryhmissä toimivien kasvatuksen ammattilaisten mielipiteitä ja näkemyksiä lasten rajattomuudesta ja sen tuomista haasteista heidän jokapäiväisessä kasvatustyössänsä. Tutkimustehtävinä oli selvittää, miten rajattomuus ilmenee lapsissa, miten rajattomat lapset huomioidaan ryhmissä sekä minkälaista tukea lapsiryhmässä työskentelevät ammattilaiset kaipaavat jokapäiväiseen kasvatustyöhönsä. Tutkimuksen tavoitteena oli tiedon lisääminen sekä saada kasvattajien kokemusten saamiseen rajattomien lasten kanssa työskentelystä.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee lapsen rajattomuutta perheen ja päivähoidon näkökulmasta, mihin kuuluu kasvatuksellisia sekä asenteellisia näkemyksiä. Tutkimus on kvalitatiivinen ja se toteutettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomakkeita toimitettiin viiteen ennalta valittuun Kokkolan kaupungin päiväkodeissa toimivaan esiopetusryhmään yhteensä 15 kappaletta. Näistä 15:sta palautui 13 kyselyä täytettynä. Näin ollen vastausprosentiksi tuli 86,6. Kyselyistä saatu aineisto siirrettiin tietokoneelle ja teemoittelemalla nostettiin esiin keskeisimmät teemat, joiden avulla saatiin vastaukset tutkimukselle asetettuihin kysymyksiin.
Tutkimustulosten perusteella rajattomuus on kasvatuksen ammattilaisille tuttu käsite. Rajattomuus nähdään häiriönä lapsen käyttäytymisessä. Rajattomuutta ei pidetty uutena ilmiönä, mutta sen koettiin lisääntyneen viime vuosina. Rajattomuuden koettiin jonkin verran asettavan haasteita kasvatustyöhön ja siihen toivottiin niin vanhempien kuin muidenkin kasvattajien yhteistyötä avuksi.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee lapsen rajattomuutta perheen ja päivähoidon näkökulmasta, mihin kuuluu kasvatuksellisia sekä asenteellisia näkemyksiä. Tutkimus on kvalitatiivinen ja se toteutettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomakkeita toimitettiin viiteen ennalta valittuun Kokkolan kaupungin päiväkodeissa toimivaan esiopetusryhmään yhteensä 15 kappaletta. Näistä 15:sta palautui 13 kyselyä täytettynä. Näin ollen vastausprosentiksi tuli 86,6. Kyselyistä saatu aineisto siirrettiin tietokoneelle ja teemoittelemalla nostettiin esiin keskeisimmät teemat, joiden avulla saatiin vastaukset tutkimukselle asetettuihin kysymyksiin.
Tutkimustulosten perusteella rajattomuus on kasvatuksen ammattilaisille tuttu käsite. Rajattomuus nähdään häiriönä lapsen käyttäytymisessä. Rajattomuutta ei pidetty uutena ilmiönä, mutta sen koettiin lisääntyneen viime vuosina. Rajattomuuden koettiin jonkin verran asettavan haasteita kasvatustyöhön ja siihen toivottiin niin vanhempien kuin muidenkin kasvattajien yhteistyötä avuksi.