Työtyytyväisyyskysely Pohjois-Karjalan Osuuskaupan (PKO) matkailu- ja ravintola-alalle
Nevalainen, Teemu (2024)
Nevalainen, Teemu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102226644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102226644
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Pohjois-Karjalan Osuuskaupan matkailu- ja ravintola-alan työntekijöiden ja esihenkilöiden työtyytyväisyyden tilaa. Osuuskauppa ei toiminut opinnäytetyön toimeksiantajana, mutta tulokset on lähetetty eteenpäin yksittäisille esihenkilöille.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se sisältää tietoperustan, kyselyn ja sen vastaukset kokonaisuudessaan. Vastauksia on analysoitu ja keksitty mahdollisia kehittämisehdotuksia niiden perusteella. Tietoperusta itsessään perustuu työtyytyväisyyteen ja -hyvinvointiin ja kuinka ne vaikuttavat yrityksen myyntiin ja kuinka niitä voitaisiin parantaa. Näistä on myös konkreettisia esimerkkejä aikaisemmilta vuosilta.
Tuotoksena tällä opinnäytetyöllä on siis Webropolissa tuotettu kysely, sen tulokset ja mahdolliset kehittämisehdotukset. Kuka tahansa esihenkilötyössä oleva voi soveltaa tuloksia oman toimipaikkansa työtyytyväisyyden kehittämiseen, sillä niitä ei ole lukittu vain Pohjois-Karjalan Osuuskaupan käyttöön.
Tulosten perusteella Osuuskaupan henkilökunta voi hyvin. Heitä motivoivat etenkin rahalliset kannustinpalkinnot ja hyvä työilmapiiri. Tärkeimpinä työtyytyväisyyden ylläpitämiselle he pitivät hyvää kommunikaatiota, yhteistä tekemistä ja sovituista asioista kiinnipitämistä. Kehitettävää löydettiin muun muassa kommunikaatiosta ja työtilojen puutteesta ja siisteydestä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se sisältää tietoperustan, kyselyn ja sen vastaukset kokonaisuudessaan. Vastauksia on analysoitu ja keksitty mahdollisia kehittämisehdotuksia niiden perusteella. Tietoperusta itsessään perustuu työtyytyväisyyteen ja -hyvinvointiin ja kuinka ne vaikuttavat yrityksen myyntiin ja kuinka niitä voitaisiin parantaa. Näistä on myös konkreettisia esimerkkejä aikaisemmilta vuosilta.
Tuotoksena tällä opinnäytetyöllä on siis Webropolissa tuotettu kysely, sen tulokset ja mahdolliset kehittämisehdotukset. Kuka tahansa esihenkilötyössä oleva voi soveltaa tuloksia oman toimipaikkansa työtyytyväisyyden kehittämiseen, sillä niitä ei ole lukittu vain Pohjois-Karjalan Osuuskaupan käyttöön.
Tulosten perusteella Osuuskaupan henkilökunta voi hyvin. Heitä motivoivat etenkin rahalliset kannustinpalkinnot ja hyvä työilmapiiri. Tärkeimpinä työtyytyväisyyden ylläpitämiselle he pitivät hyvää kommunikaatiota, yhteistä tekemistä ja sovituista asioista kiinnipitämistä. Kehitettävää löydettiin muun muassa kommunikaatiosta ja työtilojen puutteesta ja siisteydestä.