Tulevaisuuden kestävät henkilöliikenneratkaisut: Karkkilan kaupunki
Grann, Carina (2024)
Grann, Carina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102226635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102226635
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea Karkkilan kaupungin pyrkimystä kohti hiilineutraaliutta liikenteen osa-alueella kestävien henkilöliikenneratkaisujen ja palvelujen muodossa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota Karkkilan kaupungille pidemmän aikavälin tulevaisuuden näkymä vuoden 2035 kestävän henkilöliikenteen mahdollisuuksista ja vaihtoehdoista päätöksenteon tueksi. Kehittämistehtävänä oli tuottaa kestävät henkilöliikenteen skenaariot eli vaihtoehtoiset tulevaisuuskuvat vuoteen 2035 Karkkilan kaupungille. Opinnäytetyö toteutettiin Smart Countryside Mobility -hankkeen puitteissa, jota koordinoivat Metropolia ammattikorkeakoulu ja Laurea ammattikorkeakoulu. Smart Countryside Mobility -hankkeen tavoitteena oli kehittää Uudenmaan haja-asutusalueille uusia henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen ratkaisuja sekä kehittää liikkumispalveluiden ekosysteemiä verkostomaista yhteistyötä hyödyntämällä. Hankkeessa painotettiin digitalisaation edistämistä ja henkilöliikenneratkaisujen hiilineutraaliutta.
Tietoperustaa ohjasi vihreän siirtymän teemat. Tietoperustassa käsiteltiin ilmastonmuutoksen syitä ja seurauksia. Lisäksi tarkasteltiin kasvihuonekaasupäästöjä ja niiden merkitystä ilmastotoimien ja ilmastotavoitteiden edistämisessä. Liikenteen päästöjä ja päästöjen vähentämiseen tarvittavia toimenpiteitä kartoitettiin pohtimalla keinoja edistää kestävää liikkumista. Samalla luotiin katsaus suomalaisten liikkumismuotoihin ja kulkutapoihin. Kestävää kehitystä tarkasteltiin kestävien ja vähähiilisten liikkumisratkaisujen vaihtoehdoilla ja mahdollisuuksilla. Tietoperustassa esiteltiin myös kestävän kuluttajakäyttäytymisen kannustamiseen kehitetty SHIFT-markkinointimalli. Kiertotalous ja kiertotalousliiketoiminta nostettiin esille kestävämpänä tulevaisuuden talousmallina ja vastuullisempana toimintatapana hiilineutraalin hyvinvointiyhteiskunnan rakentamisessa.
Opinnäytetyö oli ennakointitutkimus, jossa tavoitteena oli tunnistaa kestävän liikenteen muutosajurit, jotka vaikuttavat Karkkilan tulevaisuuden henkilöliikenteeseen vuonna 2035. Tutkimuksessa käytettiin toimintaskenaariotyöskentelyn prosessia. Aineiston ja tulevaisuustiedon kartoittamiseen käytettiin toimintaympäristön monitorointia ja kartoitetun tiedon ryhmittelyssä hyödynnettiin PESTE-analyysiä. Tämän analyysin pohjalta valitut keskeiset ja merkittävimmät liikenteen muutosajurit arvioitiin Karkkilan tulevaisuuden kestävän henkilöliikenteen kannalta sijoittamalla ne todennäköisyys- ja vaikuttavuustaulukkoon. Lopuksi arvioiduista muutosajureista valittiin kaksi keskeisintä ajuria ja niiden avulla muodostettiin skenaarionelikenttä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljä skenaariota eli vaihtoehtoista tulevaisuuskuvaa Karkkilan kaupungin kestäviksi henkilöliikenneratkaisuiksi vuonna 2035. Jatkokehittämisehdotuksena esitetään, että Karkkila voi tehdä ehdotetuista skenaarioista SWOT-analyysin, jonka avulla kartoitetaan skenaarioiden uhkia ja mahdollisuuksia. Lisäksi SWOT-analyysi tuo selkeyttä muista toimintavaihtoehdoista ja liikennepalveluista, joita on mahdollista ja järkevä toteuttaa. Skenaarioita voidaan myös käyttää tulevaisuuden liikenteen ja henkilöliikenneratkaisujen suunnittelua koskevissa työpajoissa ideoinnin ja keskustelun pohjana. Opinnäytetyön tarjoamaa tietoa kestävään liikenteeseen ja kestäviin henkilöliikenneratkaisuihin liittyen voi hyödyntää yleisesti tulevaisuuden kestävän liikenteen kehittämissuunnitelmissa.
Tietoperustaa ohjasi vihreän siirtymän teemat. Tietoperustassa käsiteltiin ilmastonmuutoksen syitä ja seurauksia. Lisäksi tarkasteltiin kasvihuonekaasupäästöjä ja niiden merkitystä ilmastotoimien ja ilmastotavoitteiden edistämisessä. Liikenteen päästöjä ja päästöjen vähentämiseen tarvittavia toimenpiteitä kartoitettiin pohtimalla keinoja edistää kestävää liikkumista. Samalla luotiin katsaus suomalaisten liikkumismuotoihin ja kulkutapoihin. Kestävää kehitystä tarkasteltiin kestävien ja vähähiilisten liikkumisratkaisujen vaihtoehdoilla ja mahdollisuuksilla. Tietoperustassa esiteltiin myös kestävän kuluttajakäyttäytymisen kannustamiseen kehitetty SHIFT-markkinointimalli. Kiertotalous ja kiertotalousliiketoiminta nostettiin esille kestävämpänä tulevaisuuden talousmallina ja vastuullisempana toimintatapana hiilineutraalin hyvinvointiyhteiskunnan rakentamisessa.
Opinnäytetyö oli ennakointitutkimus, jossa tavoitteena oli tunnistaa kestävän liikenteen muutosajurit, jotka vaikuttavat Karkkilan tulevaisuuden henkilöliikenteeseen vuonna 2035. Tutkimuksessa käytettiin toimintaskenaariotyöskentelyn prosessia. Aineiston ja tulevaisuustiedon kartoittamiseen käytettiin toimintaympäristön monitorointia ja kartoitetun tiedon ryhmittelyssä hyödynnettiin PESTE-analyysiä. Tämän analyysin pohjalta valitut keskeiset ja merkittävimmät liikenteen muutosajurit arvioitiin Karkkilan tulevaisuuden kestävän henkilöliikenteen kannalta sijoittamalla ne todennäköisyys- ja vaikuttavuustaulukkoon. Lopuksi arvioiduista muutosajureista valittiin kaksi keskeisintä ajuria ja niiden avulla muodostettiin skenaarionelikenttä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljä skenaariota eli vaihtoehtoista tulevaisuuskuvaa Karkkilan kaupungin kestäviksi henkilöliikenneratkaisuiksi vuonna 2035. Jatkokehittämisehdotuksena esitetään, että Karkkila voi tehdä ehdotetuista skenaarioista SWOT-analyysin, jonka avulla kartoitetaan skenaarioiden uhkia ja mahdollisuuksia. Lisäksi SWOT-analyysi tuo selkeyttä muista toimintavaihtoehdoista ja liikennepalveluista, joita on mahdollista ja järkevä toteuttaa. Skenaarioita voidaan myös käyttää tulevaisuuden liikenteen ja henkilöliikenneratkaisujen suunnittelua koskevissa työpajoissa ideoinnin ja keskustelun pohjana. Opinnäytetyön tarjoamaa tietoa kestävään liikenteeseen ja kestäviin henkilöliikenneratkaisuihin liittyen voi hyödyntää yleisesti tulevaisuuden kestävän liikenteen kehittämissuunnitelmissa.