Kansanparannuksella kuntoon : terveysmatkailun kehittäminen Kansanlääkintäkeskuksessa
Päivärinta, Jenna; Tofferi, Anna (2008)
Päivärinta, Jenna
Tofferi, Anna
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102326693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102326693
Tiivistelmä
Toimeksiantoyrityksenä toimi Kansanlääkintäkeskus, joka sijaitsee Kaustisen kunnan keskustassa. Yritys on terveyshotelli, jonka omistaa Terveyskylä-säätiö. Kansanlääkintäkeskus tarjoaa monipuolisesti kansanparannusta ja koululääketiedettä. Hoitoina ovat esimerkiksi jäsenkorjaus ja erilaiset hieronnat.
Työn aiheena on terveysmatkailu Suomessa. Tavoitteina työlle oli kehittää toimeksiantoyrityksen toimintaa, esimerkiksi palvelujen tarjonnan ja markkinoinnin näkökulmasta. Lisäksi työssä selvitettiin Kansanlääkintäkeskuksen mahdollisuuksia kilpailla samankaltaisten yritysten kanssa. Kansanlääkintäkeskuksella on potentiaalia kehittyä alueen johtavaksi alan yritykseksi käyttämällä kaikkia saatavilla olevia resurssejaan.
Opinnäytetyössä käytettiin kahta tutkimusmenetelmää, joita olivat kvantitatiivinen asiakastyytyväisyystutkimus sekä benchmarking eli kilpailija-analyysi. Asiakastyytyväisyystutkimus suoritettiin uudella asiakastyytyväisyyslomakkeella vuoden 2008 helmikuun aikana. Kilpailija-analyysi tehtiin kolmen yrityksen välillä, ja siinä vertailtiin yritysten esitteitä, lomakkeita, kotisivuja, markkinointia sekä palvelujen tarjontaa. Opinnäytetyöhön sisältyi myös toiminnallinen osio. Toimeksiantoyritys Kansanlääkintäkeskukselle valmistettiin työkalu Excel-ohjelmalla, jonka tarkoituksena on auttaa seuraamaan asiakastyytyväisyyden kehittymistä Kansanlääkintäkeskuksessa. Kehittymistä voi seurata kumulatiivisesti keskiarvojen avulla kuukausi- ja vuositasolla.
Tutkimusten tulokset esitellään työn loppupuolella. Tutkimusten pohjalta annettiin kehittämisideoita Kansanlääkintäkeskuksen toiminnan parantamiseksi, joita yritys voi käyttää mahdollisuuksien mukaan. Asiakastyytyväisyystutkimuksen perusteella Kansanlääkintäkeskuksen toimintaan ja palveluihin oltiin yleisesti tyytyväisiä.
Työn aiheena on terveysmatkailu Suomessa. Tavoitteina työlle oli kehittää toimeksiantoyrityksen toimintaa, esimerkiksi palvelujen tarjonnan ja markkinoinnin näkökulmasta. Lisäksi työssä selvitettiin Kansanlääkintäkeskuksen mahdollisuuksia kilpailla samankaltaisten yritysten kanssa. Kansanlääkintäkeskuksella on potentiaalia kehittyä alueen johtavaksi alan yritykseksi käyttämällä kaikkia saatavilla olevia resurssejaan.
Opinnäytetyössä käytettiin kahta tutkimusmenetelmää, joita olivat kvantitatiivinen asiakastyytyväisyystutkimus sekä benchmarking eli kilpailija-analyysi. Asiakastyytyväisyystutkimus suoritettiin uudella asiakastyytyväisyyslomakkeella vuoden 2008 helmikuun aikana. Kilpailija-analyysi tehtiin kolmen yrityksen välillä, ja siinä vertailtiin yritysten esitteitä, lomakkeita, kotisivuja, markkinointia sekä palvelujen tarjontaa. Opinnäytetyöhön sisältyi myös toiminnallinen osio. Toimeksiantoyritys Kansanlääkintäkeskukselle valmistettiin työkalu Excel-ohjelmalla, jonka tarkoituksena on auttaa seuraamaan asiakastyytyväisyyden kehittymistä Kansanlääkintäkeskuksessa. Kehittymistä voi seurata kumulatiivisesti keskiarvojen avulla kuukausi- ja vuositasolla.
Tutkimusten tulokset esitellään työn loppupuolella. Tutkimusten pohjalta annettiin kehittämisideoita Kansanlääkintäkeskuksen toiminnan parantamiseksi, joita yritys voi käyttää mahdollisuuksien mukaan. Asiakastyytyväisyystutkimuksen perusteella Kansanlääkintäkeskuksen toimintaan ja palveluihin oltiin yleisesti tyytyväisiä.