Tiedonkulun parantaminen ryhmäkodissa. Viestintäohjeistus arjen työhön
Kyllönen, Alina Aino (2024)
Kyllönen, Alina Aino
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102326698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102326698
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työyhteisön tiedonkulkua sekä selvittää sen vahvuuksia ja haasteita. Lisäksi pyrittiin tunnistamaan mahdolliset puutteet ja virheet tiedonkulussa, jotka vaikuttavat työntekijöiden työsuoritukseen ja asiakkaiden arkeen. Työelämässä oli havaittu, että tieto ei aina kulje oikealla tavalla eteenpäin, ja ongelman ratkaisuun haluttiin apua opinnäytetyöni kautta. Toimeksiantajana toimi Uudenmaan kehitysvammaisten autismikirjon ryhmäkoti, joka tarjoaa palveluasumista kehitysvammaisille autismikirjon henkilöille.
Opinnäytetyön menetelminä käytettiin havainnointia ja SWOT-analyysiä. Havainnoinnissa käytettiin apuna erilaisia kysymyksiä ja kiinnitettiin huomiota erilaisiin tilanteisiin ja ongelmiin. Havainnoinnin jälkeen kartoitettiin työyhteisön viestinnän kehittämiskohteita, vahvuuksia ja puutteita, jotka siirrettiin SWOT-analyysiin. Aineiston keruu tapahtui työpaikalla havainnointipäivien aikana, jolloin seurasin työntekijöiden viestintää, sen vastaanottamista ja välittämistä. Kerättyä aineistoa vertailtiin aikaisempaan kirjallisuuteen, ja niistä hyödynnettiin tärkeimmät kohdat.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että työyhteisön tiedonkulku on melko hyvällä tasolla, mutta siinä on myös puutteita ja virheitä. Työntekijöiden liiallinen kiire ja tarkkaavaisuuden puute ovat vaikuttaneet viestinnän laadukkaaseen vastaanottamiseen ja sen tuottamiseen. Havaittiin, että viestinnän laatu paranee, kun siihen keskitytään ja pyydetään apua toisilta henkilöiltä asioiden hoitamisessa. Kehittämisehdotuksena ryhmäkotiin laadittiin viestintäohje saatujen tulosten perusteella. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää työelämässä soveltamalla viestintäohjeistusta ja noudattamalla sen vaiheita. Viestinnällä on merkittävä rooli, sillä epäonnistunut viestintä voi johtaa puutteisiin ja virheisiin, jotka vaikuttavat työn sujuvuuteen ja asiakkaiden laadukkaan arjen ylläpitämiseen.
Opinnäytetyön menetelminä käytettiin havainnointia ja SWOT-analyysiä. Havainnoinnissa käytettiin apuna erilaisia kysymyksiä ja kiinnitettiin huomiota erilaisiin tilanteisiin ja ongelmiin. Havainnoinnin jälkeen kartoitettiin työyhteisön viestinnän kehittämiskohteita, vahvuuksia ja puutteita, jotka siirrettiin SWOT-analyysiin. Aineiston keruu tapahtui työpaikalla havainnointipäivien aikana, jolloin seurasin työntekijöiden viestintää, sen vastaanottamista ja välittämistä. Kerättyä aineistoa vertailtiin aikaisempaan kirjallisuuteen, ja niistä hyödynnettiin tärkeimmät kohdat.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että työyhteisön tiedonkulku on melko hyvällä tasolla, mutta siinä on myös puutteita ja virheitä. Työntekijöiden liiallinen kiire ja tarkkaavaisuuden puute ovat vaikuttaneet viestinnän laadukkaaseen vastaanottamiseen ja sen tuottamiseen. Havaittiin, että viestinnän laatu paranee, kun siihen keskitytään ja pyydetään apua toisilta henkilöiltä asioiden hoitamisessa. Kehittämisehdotuksena ryhmäkotiin laadittiin viestintäohje saatujen tulosten perusteella. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää työelämässä soveltamalla viestintäohjeistusta ja noudattamalla sen vaiheita. Viestinnällä on merkittävä rooli, sillä epäonnistunut viestintä voi johtaa puutteisiin ja virheisiin, jotka vaikuttavat työn sujuvuuteen ja asiakkaiden laadukkaan arjen ylläpitämiseen.