3D-visualisointi suunnittelu- ja konsultointialan yrityksessä
Saarelainen, Tuisku (2024)
Saarelainen, Tuisku
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102326701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102326701
Tiivistelmä
Tässä portfoliopohjaisessa opinnäytetyössä tarkastellaan visualisoinnin projekteja, joissa olen ollut mukana ja sitä, kuinka olen kehittynyt niiden aikana. Opinnäytetyön toimeksiantaja on työnantajani, Ramboll Finland Oy. Opinnäytetyössä perehdytään ja avataan visualisoinnin projekteissa esiintyviä tekniikka-alueita. Nämä kuuluvat reaaliaikaiseen renderöintiin, jonka osa-alueita ovat niin valaistaminen, geometriat ja jälkiprosessiefektit. Tietoperustana toimii Unreal Engine -luomismoottorin laaja dokumentaatio ja alan muiden yritysten teknologiakirjoitukset. Opinnäytetyössä käy ilmi reaaliaikaista renderöintiä hyödyntävän Unreal Engine -luomismoottorin päivittyminen. Uusien teknologioiden myötä projektitöiden tekeminen on saanut uudenlaisia menetelmiä, kuten elokuvateollisuudessa käytetty kompositointi. Analysoivassa pohdinnassa tarkastellaan osaamisen kehittymistä ja kuinka projektien tekniikoita olisi voinut käyttää toisin. Projektien tekniikoita käsittelevissä kappaleissa ja analysoivassa pohdinnassa avataan myös tekniikoiden haasteita ja tarkastellaan vaihtoehtoisia tai päivittyneitä tapoja. Analysoivassa pohdinnassa huomataan, että työskentelytekniikat ja teknologiat ovat muuttuneet.