Suome aurinkoisin kylpylä : Vaasa Tropiclandian tarjoamat palvelut asiakkaiden näkökulmasta
Hjulfors, Jenny; Ruppa, Anette (2008)
Hjulfors, Jenny
Ruppa, Anette
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102326717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102326717
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia Vaasan Tropiclandian asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluiden eri sektoreilta. Tavoitteena oli kartoittaa asiakastyytyväisyyden tämänhetkinen tilanne ja saada asiakkailta mielipiteitä siita miten kylpylan toimintaa voisi kehittää entistä asiakasystävällisempään suuntaan. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Vaasan kylpylä Tropiclandia.
Tietopohja koostui neljästä pääosiosta. Ensimmäisessä pääosiossa käsiteltiin terveys- ja hyvinvointimatkailua. Toisessa pääosiossa tarkasteltiin Suomen kylpylätoimintaa, Suomen kylpylätoiminnan historiaa ja nykypaivää sekä luokiteltiin kylpylät matkailullisen toiminnallisuutensa tai kokonsa puolesta ryhmiin. Kolmannessa pääosiossa esiteltiin toimeksiantaja. Osiossa keskityttiin esittelemään kylpylää ja sen maantieteellista sijaintia. Osiossa kerrottiin myös kylpylän yhteydessa toimivasta hotellista ja Day Spa Relaxista, joiden kanssa Tropiclandia on tiiviissä yhteistyössä. Viimeisessa pääosiossa käsiteltiin palvelun laatua ja asiakastyytyväisyyttä. Aluksi määriteltiin palvelu ja kerrottiin sen tunnuspiirteistä. Osion loppupuolella käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijoitä.
Opinnäytetyön empiirinen osio suoritettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyvaksikäyttäen. Aineiston keruu suoritettiin informoituna kyselynä kylpylä Tropiclandiassa kesallä 2007. Hyväksyttyjä vastauksia saatiin yhteensä 98 kappaletta. Vastaukset analysoitiin aineistonkeruun jälkeen SPSS 12.0 for Windows tilasto-ohjelman avulla. Kvantitatiivista tutkimusta täydentämään suoritettiin myös benchmarking tutkimus, jossa vertailtiin kahden Aspro Ocion kohteen pääsylippujen hinnastoa toisiinsa. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kylpyläasiakkaat ovat pääasiassa lapsiperheita. Kylpylään tullaan yleensä 3-4 hengen seurueissa. Suurin osa kylpylän asiakkaista tulee lähiseuduilta.
Tutkimustuloksista ilmeni, etta asiakkaat ovat yleisesti ottaen tyytyvaisiä Tropiclanidian tarjoamiin palveluihin. Tutkimuksen avulla tuli kuitenkin esille joitakin kehittämiskohteita. Näitä olivat muun muassa suihkutilat, ulkovesipuisto ja ravintolapalvelut.
Tietopohja koostui neljästä pääosiosta. Ensimmäisessä pääosiossa käsiteltiin terveys- ja hyvinvointimatkailua. Toisessa pääosiossa tarkasteltiin Suomen kylpylätoimintaa, Suomen kylpylätoiminnan historiaa ja nykypaivää sekä luokiteltiin kylpylät matkailullisen toiminnallisuutensa tai kokonsa puolesta ryhmiin. Kolmannessa pääosiossa esiteltiin toimeksiantaja. Osiossa keskityttiin esittelemään kylpylää ja sen maantieteellista sijaintia. Osiossa kerrottiin myös kylpylän yhteydessa toimivasta hotellista ja Day Spa Relaxista, joiden kanssa Tropiclandia on tiiviissä yhteistyössä. Viimeisessa pääosiossa käsiteltiin palvelun laatua ja asiakastyytyväisyyttä. Aluksi määriteltiin palvelu ja kerrottiin sen tunnuspiirteistä. Osion loppupuolella käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijoitä.
Opinnäytetyön empiirinen osio suoritettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyvaksikäyttäen. Aineiston keruu suoritettiin informoituna kyselynä kylpylä Tropiclandiassa kesallä 2007. Hyväksyttyjä vastauksia saatiin yhteensä 98 kappaletta. Vastaukset analysoitiin aineistonkeruun jälkeen SPSS 12.0 for Windows tilasto-ohjelman avulla. Kvantitatiivista tutkimusta täydentämään suoritettiin myös benchmarking tutkimus, jossa vertailtiin kahden Aspro Ocion kohteen pääsylippujen hinnastoa toisiinsa. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kylpyläasiakkaat ovat pääasiassa lapsiperheita. Kylpylään tullaan yleensä 3-4 hengen seurueissa. Suurin osa kylpylän asiakkaista tulee lähiseuduilta.
Tutkimustuloksista ilmeni, etta asiakkaat ovat yleisesti ottaen tyytyvaisiä Tropiclanidian tarjoamiin palveluihin. Tutkimuksen avulla tuli kuitenkin esille joitakin kehittämiskohteita. Näitä olivat muun muassa suihkutilat, ulkovesipuisto ja ravintolapalvelut.