Nonprofit-yhdistyksen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma
Karhapää, Krista (2024)
Karhapää, Krista
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102326730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102326730
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli nonprofit-yhdistyksen sosiaalisen median (some) markkinoinnin kehittäminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia somemarkkinointisuunnitelma, jonka avulla voidaan edistää urheiluseuran tunnettuutta, taata seuran elinvoimaisuus ja mahdollistaa jatkossakin harrastamisen maksuttomuus ja liikunnan riemu kaikille sosioekonomisesta taustasta riippumatta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Uudenmaan Shotokan Karate-Do ry, joka on voittoa tavoittelematon karateseura Uudellamaalla.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Somemarkkinointia lähdettiin kehittämään seuralla jo olemassa olevien somekanavien, Facebookin ja Instagramin, kautta. Muut sosiaalisen median kanavat kuten myös hakukoneoptimoinnin (SEO) näkökulma rajattiin tästä opinnäyte-työstä pois. Tietoperusta rakennettiin digitaalisen markkinoinnin teemojen ympärille painottaen erityisesti sosiaalisen median aihekokonaisuuksia sekä nonprofit- markkinoinnin erityis-piirteitä. Nonprofit-markkinoinnin käsitteen osalta teoreettisen viitekehyksen rakentamisessa hyödynnettiin soveltuvin osin menetelmänä kirjallisuuskatsausta. Kehittämistyön menetelminä hyödynnettiin 5S-, SMART- ja REAN-mallia, kilpailija- ja vertailuanalyysiä sekä TOWS-analyysiä. Valittujen menetelmien avulla analysoitiin toimeksiantajan somemarkkinoinnin nykytilaa ja tunnistettiin somemarkkinointia koskevia kehityskohteita. Nykytilan analyysin sekä tunnistettujen kohderyhmien ja asiakaspersoonien perusteella määriteltiin somemarkkinoinnin tavoitteet. Kehittämistyön tuloksena syntyi toimeksiantajan tarpeisiin räätälöity some-markkinointisuunnitelma, joka sisältää somemarkkinoinnin vuosikellon, julkaisu- ja sisältökalenterin sekä sisältöpankin.
Markkinointisuunnitelman avulla toimeksiantajan on jatkossa mahdollisuus toteuttaa sosiaalisen median markkinointia suunnitelmallisesti ja järjestelmällisesti, minkä ansiosta tunnettuuden kasvattaminen ja tulevaisuudessa myös harrastajamäärien lisääminen on mahdollista. Somemarkkinointisuunnitelmaa on mahdollista tulevaisuudessa jatkokehittää sekä soveltaa muiden sosiaalisen median alustojen haltuunottoon. Muita mahdollisia kehittämiskohteita tulevaisuudessa voivat olla lisäksi hakukoneoptimointi (SEO), verkkosivut sekä varainkeruu.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Somemarkkinointia lähdettiin kehittämään seuralla jo olemassa olevien somekanavien, Facebookin ja Instagramin, kautta. Muut sosiaalisen median kanavat kuten myös hakukoneoptimoinnin (SEO) näkökulma rajattiin tästä opinnäyte-työstä pois. Tietoperusta rakennettiin digitaalisen markkinoinnin teemojen ympärille painottaen erityisesti sosiaalisen median aihekokonaisuuksia sekä nonprofit- markkinoinnin erityis-piirteitä. Nonprofit-markkinoinnin käsitteen osalta teoreettisen viitekehyksen rakentamisessa hyödynnettiin soveltuvin osin menetelmänä kirjallisuuskatsausta. Kehittämistyön menetelminä hyödynnettiin 5S-, SMART- ja REAN-mallia, kilpailija- ja vertailuanalyysiä sekä TOWS-analyysiä. Valittujen menetelmien avulla analysoitiin toimeksiantajan somemarkkinoinnin nykytilaa ja tunnistettiin somemarkkinointia koskevia kehityskohteita. Nykytilan analyysin sekä tunnistettujen kohderyhmien ja asiakaspersoonien perusteella määriteltiin somemarkkinoinnin tavoitteet. Kehittämistyön tuloksena syntyi toimeksiantajan tarpeisiin räätälöity some-markkinointisuunnitelma, joka sisältää somemarkkinoinnin vuosikellon, julkaisu- ja sisältökalenterin sekä sisältöpankin.
Markkinointisuunnitelman avulla toimeksiantajan on jatkossa mahdollisuus toteuttaa sosiaalisen median markkinointia suunnitelmallisesti ja järjestelmällisesti, minkä ansiosta tunnettuuden kasvattaminen ja tulevaisuudessa myös harrastajamäärien lisääminen on mahdollista. Somemarkkinointisuunnitelmaa on mahdollista tulevaisuudessa jatkokehittää sekä soveltaa muiden sosiaalisen median alustojen haltuunottoon. Muita mahdollisia kehittämiskohteita tulevaisuudessa voivat olla lisäksi hakukoneoptimointi (SEO), verkkosivut sekä varainkeruu.