Ehdokaskokemuksen kehittäminen suorahakurekrytointiprosessissa
Lehto, Taru (2024)
Lehto, Taru
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102426744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102426744
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ehdokaskokemusta suorahakuprosessissa. Toimeksiantajana on pk-yritys, jonka liiketoiminta perustuu suorahakuihin. Toimeksiantajasta käytetään heidän toiveestaan nimitystä Yritys X.
Ehdokaskokemuksella on suuri vaikutus siihen, miten ehdokas näkee rekrytoivan yrityksen. Tänä päivänä rekrytointiprosessissa mukana olleet henkilöt jakavat kokemuksiaan helposti sosiaalisessa mediassa. Tämä toimii yrityksille mahdollisuutena parantaa yritys- ja työnantajamielikuvaa. Opinnäytetyön taustalla on näkemys siitä, että luomalla parhaan mahdollisen ehdokaskokemuksen, pystytään nostamaan asiakasyrityksen työnantajamielikuvaa sekä luo-maan kestävät ja luotettavat verkostot alan parhaimpiin osaajiin.
Opinnäytetyön tietoperusta keskittyy rekrytointiin ja suorahakuun menetelmänä sekä siihen, mitä ehdokaskokemuksella tarkoitetaan ja miten ehdokaskokemus saadaan integroitua osaksi suorahakuprosessia. Opinnäytetyön tutkimusosuudessa toteutettiin teemahaastattelut haastattelemalla alalla toimivia asiantuntijoita ja konsultteja sekä suorahakuprosessissa mukana olleita kandidaatteja. Näin saatiin kattava näkemys siitä, mitä sidosryhmäläiset pitävät tärkeänä ja mistä ehdokaskokemus muodostuu. Näin saatiin myös arvokasta tietoa ehdokaskokemuksen nykytilasta. Käytettyjen menetelmien avulla pystyttiin luomaan päivitetty prosessikuvaus, jonka yksi osa on ehdokaskokemuksen toteutuminen parhaalla mahdollisella tavalla.
Opinnäytetyön kehittämisosuudessa sovellettiin visionäärisen johtamisen menetelmiä. Visionäärisen johtamisen ideologian mukaisesti lähdetään liikkeelle visiosta, jossa määritellään, millainen paras ehdokaskokemus on. Kehittämisosuudessa toteutettiin tulevaisuudesta takaisin niminen työpaja, jonka tarkoituksena oli luoda visio toimeksiantajalle ja tiekartta siihen, miten visio toteutetaan. Näin tunnistettiin ongelmakohdat ja kehitettiin niihin ratkaisut.
Haastatteluiden avulla saatiin selvitettyä, mitkä ovat ne kohdat suorahakuprosessissa, joissa ehdokaskokemus usein epäonnistuu. Näitä tutkimalla esiin nousi viestinnän merkitys arjessa niin ehdokkaiden, konsulttien kuin asiakasyrityksenkin suuntaan. Prosessien yksinkertaistaminen ja ehdokaskokemuksen sisällyttäminen niihin olivat merkittäviä huomioita.
Lopputuloksena saatiin kehitettyä malli, jossa ehdokaskokemus on sisällytetty suorahakuprosessiin sekä askelmerkit, joiden avulla toimeksiantaja voi kehittää ehdokaskokemusta vaatimalleen tasolle. Opinnäytetyössä on myös mielenkiintoisia havaintoja kaikille rekrytoinnin parissa työskenteleville tahoille.
Ehdokaskokemuksella on suuri vaikutus siihen, miten ehdokas näkee rekrytoivan yrityksen. Tänä päivänä rekrytointiprosessissa mukana olleet henkilöt jakavat kokemuksiaan helposti sosiaalisessa mediassa. Tämä toimii yrityksille mahdollisuutena parantaa yritys- ja työnantajamielikuvaa. Opinnäytetyön taustalla on näkemys siitä, että luomalla parhaan mahdollisen ehdokaskokemuksen, pystytään nostamaan asiakasyrityksen työnantajamielikuvaa sekä luo-maan kestävät ja luotettavat verkostot alan parhaimpiin osaajiin.
Opinnäytetyön tietoperusta keskittyy rekrytointiin ja suorahakuun menetelmänä sekä siihen, mitä ehdokaskokemuksella tarkoitetaan ja miten ehdokaskokemus saadaan integroitua osaksi suorahakuprosessia. Opinnäytetyön tutkimusosuudessa toteutettiin teemahaastattelut haastattelemalla alalla toimivia asiantuntijoita ja konsultteja sekä suorahakuprosessissa mukana olleita kandidaatteja. Näin saatiin kattava näkemys siitä, mitä sidosryhmäläiset pitävät tärkeänä ja mistä ehdokaskokemus muodostuu. Näin saatiin myös arvokasta tietoa ehdokaskokemuksen nykytilasta. Käytettyjen menetelmien avulla pystyttiin luomaan päivitetty prosessikuvaus, jonka yksi osa on ehdokaskokemuksen toteutuminen parhaalla mahdollisella tavalla.
Opinnäytetyön kehittämisosuudessa sovellettiin visionäärisen johtamisen menetelmiä. Visionäärisen johtamisen ideologian mukaisesti lähdetään liikkeelle visiosta, jossa määritellään, millainen paras ehdokaskokemus on. Kehittämisosuudessa toteutettiin tulevaisuudesta takaisin niminen työpaja, jonka tarkoituksena oli luoda visio toimeksiantajalle ja tiekartta siihen, miten visio toteutetaan. Näin tunnistettiin ongelmakohdat ja kehitettiin niihin ratkaisut.
Haastatteluiden avulla saatiin selvitettyä, mitkä ovat ne kohdat suorahakuprosessissa, joissa ehdokaskokemus usein epäonnistuu. Näitä tutkimalla esiin nousi viestinnän merkitys arjessa niin ehdokkaiden, konsulttien kuin asiakasyrityksenkin suuntaan. Prosessien yksinkertaistaminen ja ehdokaskokemuksen sisällyttäminen niihin olivat merkittäviä huomioita.
Lopputuloksena saatiin kehitettyä malli, jossa ehdokaskokemus on sisällytetty suorahakuprosessiin sekä askelmerkit, joiden avulla toimeksiantaja voi kehittää ehdokaskokemusta vaatimalleen tasolle. Opinnäytetyössä on myös mielenkiintoisia havaintoja kaikille rekrytoinnin parissa työskenteleville tahoille.