Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palvelumuotoilua pienyrityksille – Työkaluja palveluprosessien kehittämiseen

Mäkinen, Essi (2024)

 
Avaa tiedosto
Makinen_Essi.pdf (2.122Mt)
Lataukset: 


Mäkinen, Essi
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102926953
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön keskiössä on palvelumuotoiluajattelun soveltaminen pienyritysten liiketoimintaan. Pienyritykset kohtaavat usein haasteita palveluidensa erottuvuudessa ja asiakaslähtöisyydessä. Työn tavoitteena on tarjota erilaisia kehittämistyökaluja vastaamaan näihin tarpeisiin. Tutkimuksella ei ollut toimeksiantajaa, vaan sen pyrkimyksenä oli kartoittaa yleisesti palvelumuotoiluajattelun hyötyjä ja tarjota konkreettisia työkaluja pienyritysten liiketoiminnan kehittämiseen asiakaslähtöisempään suuntaan.
Tutkimuksessa tarkastellaan palvelumuotoilun tarjoamia mahdollisuuksia pienyritysten liiketoimintaan ja esitellään palvelumuotoilun käytännön lähestymistapoja. Tavoitteena on löytää ymmärrystä, miten palvelumuotoilun periaatteet voivat auttaa pienyrityksiä luomaan houkuttelevampia ja asiakaslähtöisempiä palvelukokemuksia.
Keskeisenä tutkimuskysymyksenä on, miten palvelumuotoilua voi soveltaa pienyritysten palvelujen kehit-
tämisessä. Tutkimuksen teoreettisessa osiossa käsitellään muun muassa asiakkaiden tarpeiden ymmärtämistä, asiakaslähtöisten palvelukokemusten suunnittelua ja kilpailuedun saavuttamista palvelumuotoilun keinoin. Työ on toteutettu tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa hyödynnetään tutkimusta ja käytännön soveltamista. Työssä hyödynnetään mixed methods -lähestymistapaa, joka yhdistää sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Työssä käytetään tiedonhankintamenetelminä fokusryhmäkeskustelua ja kyselyä.
Kehittämistyössä kartoitettiin palvelumuotoilun roolia suomalaisissa pienyrityksissä. Tulokset osoittivat, että monissa pienyrityksissä kehittämistyöhön suhtaudutaan myönteisesti, mutta riittävä palvelumuotoiluosaaminen ja resurssit ovat puutteellisia. Lopputuotoksena koottiin työkalupakki, joka tuo käytännön apua ja työkaluja pienyrityksille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste