Supistettu toiminta lomakauden varhaiskasvatuksessa : työntekijäopas
Falk, Jenna (2024)
Falk, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826935
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa henkilöstölle opas lomakaudella sijoittuvaan varhaiskasvatuksen supistettuun toimintaan. Tavoitteena oli selkeyttää supistettua toimintaa ja sen käytänteitä, tuoden yhteen yleisiä asioita, tietoa toiminnan laadukkaan toteuttamisen tueksi sekä haastaa henkilöstöä pohtimaan aihepiirejä omassa työssään. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikkö.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, joka eteni konstruktiivisen mallin mukaisesti. Kehittämistyötä tehtiin vuoropuhelussa toimeksiantajan kanssa. Teoreettinen viitekehys pohjattiin Varhaiskasvatuslakiin, varhaiskasvatussuunnitelmiin, lapsen oikeuksien sopimukseen sekä ajankohtaiseen teoriatietoon laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutuksesta. Kehittämistyön aineistonkeruussa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Kehittämistyötä varten toteutettiin aineistonkeruu yksikön työntekijöille sähköisellä kyselyllä ja päiväkodin johtajan teemahaastattelulla. Aineistonkeruulla tavoiteltiin arvokasta kokemustietoa supistetusta toiminnasta. Saadut vastaukset teemoiteltiin ja niitä käytettiin tukena oppaaseen nostettavien aihepiirien valinnassa.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi työntekijäopas varhaiskasvatuksen supistettuun toimintaan. Arvioimme yhdessä toimeksiantajan kanssa tuotoksen olevan selkeä ja informatiivinen, varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin ydinasioita yhteen tuova työntekijäopas. Opas on konkreettinen tuki supistettuun toimintaan osallistuvalla työntekijälle ja sitä voi hyödyntää myös päiväkotien johtajat käydessään läpi supistettuun toimintaan valmistautumista omissa päiväkodeissaan. Kehittämistyö toteutettiin toimeksiantajana toimineen yksikön tarpeeseen ja tietoihin pohjaten, mutta sitä voidaan hyödyntää myös laajemmin yksikön pienalueella tai koko Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksessa. Ideaa on mahdollista jatkokehittää, luoden oppaan pohjalta samankaltainen opas supistettuun toimintaan osallistuvien lasten huoltajille. Ohjeistuksessa voisi tuoda yhteen yleisiä asioita, tietoa lasten oikeuksista ja toisaalta huoltajien ja varhaiskasvatuksen vastuut toimivassa yhteistyössä.
Asiasanat: supistettu toiminta varhaiskasvatuksessa, laadukas varhaiskasvatus, varhaiskasvatus, lasten oikeudet
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, joka eteni konstruktiivisen mallin mukaisesti. Kehittämistyötä tehtiin vuoropuhelussa toimeksiantajan kanssa. Teoreettinen viitekehys pohjattiin Varhaiskasvatuslakiin, varhaiskasvatussuunnitelmiin, lapsen oikeuksien sopimukseen sekä ajankohtaiseen teoriatietoon laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutuksesta. Kehittämistyön aineistonkeruussa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Kehittämistyötä varten toteutettiin aineistonkeruu yksikön työntekijöille sähköisellä kyselyllä ja päiväkodin johtajan teemahaastattelulla. Aineistonkeruulla tavoiteltiin arvokasta kokemustietoa supistetusta toiminnasta. Saadut vastaukset teemoiteltiin ja niitä käytettiin tukena oppaaseen nostettavien aihepiirien valinnassa.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi työntekijäopas varhaiskasvatuksen supistettuun toimintaan. Arvioimme yhdessä toimeksiantajan kanssa tuotoksen olevan selkeä ja informatiivinen, varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin ydinasioita yhteen tuova työntekijäopas. Opas on konkreettinen tuki supistettuun toimintaan osallistuvalla työntekijälle ja sitä voi hyödyntää myös päiväkotien johtajat käydessään läpi supistettuun toimintaan valmistautumista omissa päiväkodeissaan. Kehittämistyö toteutettiin toimeksiantajana toimineen yksikön tarpeeseen ja tietoihin pohjaten, mutta sitä voidaan hyödyntää myös laajemmin yksikön pienalueella tai koko Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksessa. Ideaa on mahdollista jatkokehittää, luoden oppaan pohjalta samankaltainen opas supistettuun toimintaan osallistuvien lasten huoltajille. Ohjeistuksessa voisi tuoda yhteen yleisiä asioita, tietoa lasten oikeuksista ja toisaalta huoltajien ja varhaiskasvatuksen vastuut toimivassa yhteistyössä.
Asiasanat: supistettu toiminta varhaiskasvatuksessa, laadukas varhaiskasvatus, varhaiskasvatus, lasten oikeudet