Koulutusten merkitys tukkuliikkeen värimyynnin kasvattamisessa
Vänskä, Roosa (2024)
Vänskä, Roosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102926963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102926963
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten hiusalan ammattilaisille järjestetyillä koulutuksilla voidaan edistää tukkuliikkeen värimyyntiä. Tavoitteena oli selvittää, millaiset myynninedistämisen keinot ovat houkuttelevimpia ja mitkä asiat vaikuttavat hiusalan ammattilaisten ostopäätöksiin. Toimeksiantaja oli suomalainen hiuskosmetiikan maahantuontiyritys, joka toimii kampaamoalan tarviketukkuna ja järjestää koulutuksia hiusalan ammattilaisille.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin kirjallisuuden avulla aiheisiin myynti, markkinoinnin kilpailukeinot, myynninedistäminen, asiakassuhteet ja koulutustoiminta. Tämän jälkeen koostettiin toimeksiantajalta saatujen värimyyntilukujen perusteella taulukot ja vertailtiin myyntilukuja koulutuksiin osallistuneiden ja ei-osallistuneiden kesken. Varsinainen tutkimusvaihe toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelut, joissa haastateltiin hiusalan ammattilaisia, jotka ostavat hiusvärejä toimintaansa varten. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin, ja tulokset jaettiin pääteemoihin ja teemat vielä omiin alaluokkiinsa.
Tuloksissa nousi esiin se, että koulutukset itsessään toimivat myynninedistämisen keinoina, sillä koulutuksiin osallistuneet ostivat värejä enemmän. Onnistuneella koulutusten markkinoinnilla on merkitys koulutukseen osallistujien määrään ja hiusalan ammattilaisia tulisi muistuttaa kouluttautumisen tärkeydestä. Koulutuksissa tulisi selvittää asiakkaiden ongelmat värien käytön suhteen ja löytää niihin ratkaisut. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin ajanhenkisyys, eli miten värituotteilla saadaan luotua trendin mukaisia värituloksia. Koulutuksissa myös oppimisen huomiointi sekä koulutuksen suunnittelussa, toteutuksessa että materiaaleissa nousi tärkeäksi seikaksi. Tarjouksia ja alennuksia ei koettu houkuttelevaksi. Hinnalla oli vaikutusta ostopäätöksiin, mutta se ei ollut ratkaisevin tekijä. Näihin edellä mainittuihin asioihin keskittymällä voidaan kehittää koulutustoimintaa, ja siten saada mahdollisuus värimyynnin lisäämiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin kirjallisuuden avulla aiheisiin myynti, markkinoinnin kilpailukeinot, myynninedistäminen, asiakassuhteet ja koulutustoiminta. Tämän jälkeen koostettiin toimeksiantajalta saatujen värimyyntilukujen perusteella taulukot ja vertailtiin myyntilukuja koulutuksiin osallistuneiden ja ei-osallistuneiden kesken. Varsinainen tutkimusvaihe toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelut, joissa haastateltiin hiusalan ammattilaisia, jotka ostavat hiusvärejä toimintaansa varten. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin, ja tulokset jaettiin pääteemoihin ja teemat vielä omiin alaluokkiinsa.
Tuloksissa nousi esiin se, että koulutukset itsessään toimivat myynninedistämisen keinoina, sillä koulutuksiin osallistuneet ostivat värejä enemmän. Onnistuneella koulutusten markkinoinnilla on merkitys koulutukseen osallistujien määrään ja hiusalan ammattilaisia tulisi muistuttaa kouluttautumisen tärkeydestä. Koulutuksissa tulisi selvittää asiakkaiden ongelmat värien käytön suhteen ja löytää niihin ratkaisut. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin ajanhenkisyys, eli miten värituotteilla saadaan luotua trendin mukaisia värituloksia. Koulutuksissa myös oppimisen huomiointi sekä koulutuksen suunnittelussa, toteutuksessa että materiaaleissa nousi tärkeäksi seikaksi. Tarjouksia ja alennuksia ei koettu houkuttelevaksi. Hinnalla oli vaikutusta ostopäätöksiin, mutta se ei ollut ratkaisevin tekijä. Näihin edellä mainittuihin asioihin keskittymällä voidaan kehittää koulutustoimintaa, ja siten saada mahdollisuus värimyynnin lisäämiseen.