Opiskelijakokemukset hybridiopetuksen toteutuksesta Taitotalossa
Haapanen, Nina (2024)
Haapanen, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102926977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102926977
Tiivistelmä
Opinnäytetyö "Opiskelijakokemukset hybridiopetuksen toteutuksesta Taitotalossa" keskittyy hybridiopetuksen käytön kartoitukseen ja vaikutuksiin ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten opiskelijat kokevat hybridiopetuksen toimivuuden, mielekkyyden ja motivaation Taitotalon kontekstissa. Lisäksi pyritään tunnistamaan mahdollisia kehittämistarpeita, jotka voivat parantaa hybridiopetuksen laatua ja tehokkuutta opiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen kohteena on myös tekoälyn käyttö nykyhetkessä sekä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tekijä haastattelee kolmea kouluttajaa, jotka toteuttavat hybridikoulutusta kyseisessä kohderyhmässä. Tarkoituksena on selvittää kouluttajien kokemuksia hybridiopetuksen toimivuudesta nykyisillä menetelmillä ja tunnistaa, miten he osallistavat opiskelijoita, ohjaavat heitä verkkoympäristössä sekä kohtaavat mahdolliset haasteet.
Opiskelijoiden kokemusten kartoittamiseksi toteutetaan kyselytutkimus, joka valottaa opiskelijoiden näkemyksiä hybridiopetuksesta ja sen vaikutuksista. Kyselyn avulla pyritään selvittämään muun muassa, käyttävätkö opiskelijat tekoälyä opintojensa tukena ja miten he mahdollisesti hyödyntävät sitä.
Tutkimuksen johtopäätöksissä pyritään heijastamaan saatuja opiskelijakokemuksia strategisiin tavoitteisiin ja lupauksiin ammatillisen koulutuksen kehittämisessä. Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota arvokasta tietoa ja näkökulmia hybridiopetuksen kehittämiseen ja hyödyntämiseen tulevaisuudessa, erityisesti ammatillisessa koulutuksessa. Keskeisinä tuloksina odotetaan saavutettavan ymmärrystä siitä, millainen hybridiopetus koetaan toimivaksi ja motivoivaksi opiskelijoiden näkökulmasta. Johtopäätöksissä pyritään tuomaan esiin löydösten yhteys strategisiin tavoitteisiin ja mahdollisiin kehittämiskohteisiin.
Opinnäytetyön tekijä haastattelee kolmea kouluttajaa, jotka toteuttavat hybridikoulutusta kyseisessä kohderyhmässä. Tarkoituksena on selvittää kouluttajien kokemuksia hybridiopetuksen toimivuudesta nykyisillä menetelmillä ja tunnistaa, miten he osallistavat opiskelijoita, ohjaavat heitä verkkoympäristössä sekä kohtaavat mahdolliset haasteet.
Opiskelijoiden kokemusten kartoittamiseksi toteutetaan kyselytutkimus, joka valottaa opiskelijoiden näkemyksiä hybridiopetuksesta ja sen vaikutuksista. Kyselyn avulla pyritään selvittämään muun muassa, käyttävätkö opiskelijat tekoälyä opintojensa tukena ja miten he mahdollisesti hyödyntävät sitä.
Tutkimuksen johtopäätöksissä pyritään heijastamaan saatuja opiskelijakokemuksia strategisiin tavoitteisiin ja lupauksiin ammatillisen koulutuksen kehittämisessä. Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota arvokasta tietoa ja näkökulmia hybridiopetuksen kehittämiseen ja hyödyntämiseen tulevaisuudessa, erityisesti ammatillisessa koulutuksessa. Keskeisinä tuloksina odotetaan saavutettavan ymmärrystä siitä, millainen hybridiopetus koetaan toimivaksi ja motivoivaksi opiskelijoiden näkökulmasta. Johtopäätöksissä pyritään tuomaan esiin löydösten yhteys strategisiin tavoitteisiin ja mahdollisiin kehittämiskohteisiin.