Saavutettavuus verkkopalvelun konseptoinnissa
Kälviäinen, Mirva (2024)
Kälviäinen, Mirva
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024103127087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024103127087
Tiivistelmä
Verkkopalveluista muodostuu yhä merkittävämpi osa jokaisen ihmisen elämää, kun palveluja siirretään kiihtyvällä vauhdilla internetiin, ja niiden toimintoja muutetaan yhä enemmän itsepalvelupohjaisiksi. Samalla verkkopalveluiden käytön tulisi olla mahdollista kaikille. Saavutettavan verkkopalvelun suunnittelussa huomioidaan erilaiset käyttäjät. Saavutettava verkkopalvelu on helppokäyttöinen ja ymmärrettävä, se ottaa huomioon erilaiset verkkopalvelun käyttötavat ja apuvälineet sekä huomioi lainsäädännön. Saavutettavan verkkopalvelun suunnittelu vaatii tietoa ja taitoa. Jos saavutettavuutta ei sisällytetä verkkopalvelun kehitysprosessiin sen alusta lähtien, voi saavutettavuuden mukaan ottamisesta verkkopalvelun myöhemmissä kehitysvaiheissa koitua merkittäviä lisäkustannuksia ja ongelmia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli ymmärtää, millaisten asioiden huomioiminen verkkopalvelun konseptointivaiheessa varmistaa saavutettavan verkkopalvelun toteutumisen. Tavoitteena oli selvittää, miten saavutettavuus voidaan systemaattisesti sisällyttää verkkopalvelun konseptointivaiheeseen tulevaisuudessa sekä kehittää digitaalisten palveluiden käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun keskittyvän Preeriapingviini Oy:n suunnittelijoille konkreettinen malli saavutettavuuden huomioimiseksi verkkopalvelun konseptointivaiheessa.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu saavutettavuuden, saavutettavan verkkopalvelun ja verkkopalvelun suunnittelun ja konseptoinnin käsitteistä. Lisäksi tarkastellaan saavutettavuuden lainsäädäntöä, erilaisia verkkopalveluiden käyttötapoja ja -laitteita sekä olemassa olevia, saavutettavuuden huomioivia verkkopalvelun suunnitteluperiaatteita. Saavutettavan verkkopalvelun konseptoinnissa huomioidaan käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kaikille sopivan suunnittelun periaatteet sekä noudatetaan saavutettavuusvaatimuksia.
Kehittämistyö on toteutettu konstruktiivisena tutkimuksena, joka on toimiva lähestymistapa silloin, kun kehittämistyön lopputuloksena on konkreettinen tuotos, kuten malli tai suunnitelma. Aineistonkeruu toteutettiin verkkopalveluiden suunnittelijoille suunnatuilla teemahaastatteluilla. Lisäksi konstruktion kehittämisessä hyödynnettiin esikuvavertailua sekä aiempaa tietoa aiheesta. Kehittämistyö eteni konstruktiivisen tutkimusprosessin mukaisesti tiiviissä yhteistyössä opinnäytetyön toimeksiantajan kanssa.
Kehittämistyön lopputuotoksena syntyi saavutettavuussuunnitelma, jonka avulla saavutettavuus voidaan systemaattisesti sisällyttää verkkopalvelun konseptointivaiheeseen. Saavutettavuussuunnitelma vastaa kehittämistyön haasteeseen ja kehittämistyöstä nousseeseen tarpeeseen määrittää saavutettavuuteen liittyvät päätökset ja toimenpiteet verkkopalvelukehityksen alussa. Suunnitelma toimii verkkopalvelun suunnittelua ohjaavana dokumenttina saavutettavan verkkopalvelun konseptointivaiheessa, ja se on jatkokehityksen avulla mahdollista laajentaa koko palvelun elinkaaren kattavaksi.
Saavutettavuussuunnitelma voidaan ottaa toimeksiantajayrityksen lisäksi käyttöön myös muissa organisaatioissa yksityisellä ja julkisella sektorilla. On kuitenkin huomioitava, että saavutettavuussuunnitelman käyttö vaatii käyttäjiltään ymmärrystä ja osaamista saavutettavuudesta. Sen taustalle tarvitaan myös organisaation sitoutuminen, ymmärrys ja tuki saavutettavuuden osalta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli ymmärtää, millaisten asioiden huomioiminen verkkopalvelun konseptointivaiheessa varmistaa saavutettavan verkkopalvelun toteutumisen. Tavoitteena oli selvittää, miten saavutettavuus voidaan systemaattisesti sisällyttää verkkopalvelun konseptointivaiheeseen tulevaisuudessa sekä kehittää digitaalisten palveluiden käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun keskittyvän Preeriapingviini Oy:n suunnittelijoille konkreettinen malli saavutettavuuden huomioimiseksi verkkopalvelun konseptointivaiheessa.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu saavutettavuuden, saavutettavan verkkopalvelun ja verkkopalvelun suunnittelun ja konseptoinnin käsitteistä. Lisäksi tarkastellaan saavutettavuuden lainsäädäntöä, erilaisia verkkopalveluiden käyttötapoja ja -laitteita sekä olemassa olevia, saavutettavuuden huomioivia verkkopalvelun suunnitteluperiaatteita. Saavutettavan verkkopalvelun konseptoinnissa huomioidaan käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kaikille sopivan suunnittelun periaatteet sekä noudatetaan saavutettavuusvaatimuksia.
Kehittämistyö on toteutettu konstruktiivisena tutkimuksena, joka on toimiva lähestymistapa silloin, kun kehittämistyön lopputuloksena on konkreettinen tuotos, kuten malli tai suunnitelma. Aineistonkeruu toteutettiin verkkopalveluiden suunnittelijoille suunnatuilla teemahaastatteluilla. Lisäksi konstruktion kehittämisessä hyödynnettiin esikuvavertailua sekä aiempaa tietoa aiheesta. Kehittämistyö eteni konstruktiivisen tutkimusprosessin mukaisesti tiiviissä yhteistyössä opinnäytetyön toimeksiantajan kanssa.
Kehittämistyön lopputuotoksena syntyi saavutettavuussuunnitelma, jonka avulla saavutettavuus voidaan systemaattisesti sisällyttää verkkopalvelun konseptointivaiheeseen. Saavutettavuussuunnitelma vastaa kehittämistyön haasteeseen ja kehittämistyöstä nousseeseen tarpeeseen määrittää saavutettavuuteen liittyvät päätökset ja toimenpiteet verkkopalvelukehityksen alussa. Suunnitelma toimii verkkopalvelun suunnittelua ohjaavana dokumenttina saavutettavan verkkopalvelun konseptointivaiheessa, ja se on jatkokehityksen avulla mahdollista laajentaa koko palvelun elinkaaren kattavaksi.
Saavutettavuussuunnitelma voidaan ottaa toimeksiantajayrityksen lisäksi käyttöön myös muissa organisaatioissa yksityisellä ja julkisella sektorilla. On kuitenkin huomioitava, että saavutettavuussuunnitelman käyttö vaatii käyttäjiltään ymmärrystä ja osaamista saavutettavuudesta. Sen taustalle tarvitaan myös organisaation sitoutuminen, ymmärrys ja tuki saavutettavuuden osalta.