Käsityöyrityksen markkinointikeinojen suunnittelu : esimerkkinä: Atelier Anne Nordlund
Myrttinen, Jenny (2008)
Myrttinen, Jenny
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024103127108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024103127108
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Atelier AN:lle, joka on Porvoossa toimiva turkisateljee. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia käsityöalan markkinointikeinoja ja löytää Atelier AN:lle toimivat markkinointikeinot. Työhön kuului myös käytännön osuus, jossa Atelier AN:lle suunniteltiin malli yrityksen esitteestä.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli toimeksiantajan kiinnostus kehittää yrityksensä markkinointikeinoja. Työn tietoperustassa on käsitelty suunnitelmallista markkinointia, markkinointiviestintää ja käsityöalan markkinointikeinoja.
Työn tutkimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi haastateltiin toimeksiantajan lisäksi viittä henkilöä. Käsi‐ ja Taideteollisuusliiton toiminnanjohtajan haastattelulla selvitettiin käsityöyrityksen markkinointia ja internetmarkkinoinnin mahdollisuuksia. Graafisen suunnittelun ja visuaalisen markkinoinnin asiantuntijahaastatteluilla tuettiin Atelier AN:lle ehdotettuja markkinointikeinoja. Porvoon Vanhan Kaupungin Kauppiasyhdistyksen ja Porvoon Elävä Keskusta Ry:n haastatteluiden avulla selvitettiin yhteistyön toimivuutta yrityksen toimintaympäristössä.
Tutkimus aineiston ja haastatteluiden kautta Atelier AN:n toimiviksi markkinointikeinoiksi ehdotettiin seuraavia: asiakaspalvelu, yhteistyö sekä mainonta seuraavin keinoin: visuaalinen markkinointi, kausimainonta, yrityksen kotisivut ja yritysesite. Tutkimuksen tulokset ‐luvussa käydään lisäksi läpi yritysesitteen suunnittelu sekä graafisen suunnittelijan antamat kommentit.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli toimeksiantajan kiinnostus kehittää yrityksensä markkinointikeinoja. Työn tietoperustassa on käsitelty suunnitelmallista markkinointia, markkinointiviestintää ja käsityöalan markkinointikeinoja.
Työn tutkimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi haastateltiin toimeksiantajan lisäksi viittä henkilöä. Käsi‐ ja Taideteollisuusliiton toiminnanjohtajan haastattelulla selvitettiin käsityöyrityksen markkinointia ja internetmarkkinoinnin mahdollisuuksia. Graafisen suunnittelun ja visuaalisen markkinoinnin asiantuntijahaastatteluilla tuettiin Atelier AN:lle ehdotettuja markkinointikeinoja. Porvoon Vanhan Kaupungin Kauppiasyhdistyksen ja Porvoon Elävä Keskusta Ry:n haastatteluiden avulla selvitettiin yhteistyön toimivuutta yrityksen toimintaympäristössä.
Tutkimus aineiston ja haastatteluiden kautta Atelier AN:n toimiviksi markkinointikeinoiksi ehdotettiin seuraavia: asiakaspalvelu, yhteistyö sekä mainonta seuraavin keinoin: visuaalinen markkinointi, kausimainonta, yrityksen kotisivut ja yritysesite. Tutkimuksen tulokset ‐luvussa käydään lisäksi läpi yritysesitteen suunnittelu sekä graafisen suunnittelijan antamat kommentit.