Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Musiikin siivin kasvuun

Korva, Juha (2008)

 
Avaa tiedosto
Korva_Juha.pdf (1.086Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Korva, Juha
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110127187
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää musiikin käyttöä lasten kokonaisvaltaisen kasvun tukena. Tutkimuksen kohteena oli tarkastella musiikkiin liittyvien elementtien, kuten lasten kognitiivisten taitojen ja tunne-elämän kehittymistä sekä yhteisöllisyyden ja suvaitsevaisuuden kasvua. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja musiikkikerho- osiosta.

Lähdin liikkeelle varhaisiän musiikkikasvatuksen teoriasta. Siinä käsittelin lapsen musiikillista kehitystä syntymästä seitsemään ikävuoteen saakka. Tarkastelussa olivat kuuntelukyvyn, musiikillisen muistin, musiikkiliikunnan, äänenkäytön ja laulamisen sekä soittamisen ja ryhmässä toimimisen kehityskaaret. Tästä jatkoin kansanmusiikin käytöstä kasvavan lapsen parissa vuorovaikutuksen näkökulmasta. Sitten siirryin tarkastelemaan keskilapsuuden minäkuvan ja sosiaalisen kehityksen elementtejä. Teorian loppu-osassa toin esiin aluepiiriin liittyviä musiikkiterapeuttisia viitekehyksiä.

Käytännön osiossa kuvataan lapsiryhmän prosessia musiikkikerhotoiminnassa. Ryhmän tavoitteena oli kasvattaa lasten itsetuntoa, jonka myötä mahdollistuu itsensä laaja- alaisempi ilmaisu ja rakentavammat vuorovaikutustaidot. Työkaluina käytin musiikin, laulun ja soitinrakennuksen lisäksi subjektiivista havainnointia.

Musiikkikerhosta saamani kokemuksen mukaan musiikki mahdollistaa lapsen yksilölli- sen kasvun ja yhteistoimintaan kehittymisen. On tärkeää tuntea kohderyhmänsä etukä- teen ja ymmärtää aiheeseen liittyvä teoria sekä käytännön harjoitteet. Onnistumisen tunne, rohkeus ja yhdessä toimimisen ilo tarvitsevat turvallisen kasvualustan, jossa voi luovasti kokeilla omia rajojaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste