Palautekulttuurin nykytila työnjohdollisissa tehtävissä – Case Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikkö
Kyllönen, Niina (2024)
Kyllönen, Niina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110227238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110227238
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa palautekulttuurin nykytilaa Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikössä. Tarkoituksena oli selvittää, että saavatko työntekijät tarpeeksi palautetta. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös löytää kehittämisehdotuksia siihen, miten työntekijöiden ja työnjohdon välistä palautekulttuuria voitaisiin parantaa.
Opinnäytetyön tutkimusotteena oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin kyselylomakkeen avulla kesäkuussa 2024 Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikössä. Opinnäytetyö toteutettiin Webropol-kyselynä. Työntekijöiltä kysyttiin palautteen antamisesta sekä saamisesta sekä lisäksi heiltä kysyttiin mielipiteitä esitettyjen väittämien merkityksestä vastaajalle. Lisäksi kysyttiin toiveita palautekulttuurin kehittämiseen. Teoriaosuudessa on avattu palautekulttuuria, palautteen vastaanottamista sekä palautteen saamista. Osuudessa on käsitelty myös palautteenantoa esihenkilötyössä sekä palautteen merkitystä ja hyötyjä.
Kyselyn perusteella havaittiin, että palautteen antaminen ja saaminen koetaan erittäin tärkeiksi. Tuloksista voidaan todeta, että palautekulttuurin nykytilaan ei oltu täysin tyytyväisiä. Palautetta toivottiin enemmän etenkin myönteisen palautteen osalta. Lisäksi kyselyssä nousi tarve antaa palautetta myös työnjohdolle. Myös palautteen oikea-aikaisuuteen ja palautekanaviin toivottiin kiinnitettävän huomiota.
Tutkimustulosten pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla on mahdollista kehittää palautekulttuuria Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikössä.
Opinnäytetyön tutkimusotteena oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin kyselylomakkeen avulla kesäkuussa 2024 Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikössä. Opinnäytetyö toteutettiin Webropol-kyselynä. Työntekijöiltä kysyttiin palautteen antamisesta sekä saamisesta sekä lisäksi heiltä kysyttiin mielipiteitä esitettyjen väittämien merkityksestä vastaajalle. Lisäksi kysyttiin toiveita palautekulttuurin kehittämiseen. Teoriaosuudessa on avattu palautekulttuuria, palautteen vastaanottamista sekä palautteen saamista. Osuudessa on käsitelty myös palautteenantoa esihenkilötyössä sekä palautteen merkitystä ja hyötyjä.
Kyselyn perusteella havaittiin, että palautteen antaminen ja saaminen koetaan erittäin tärkeiksi. Tuloksista voidaan todeta, että palautekulttuurin nykytilaan ei oltu täysin tyytyväisiä. Palautetta toivottiin enemmän etenkin myönteisen palautteen osalta. Lisäksi kyselyssä nousi tarve antaa palautetta myös työnjohdolle. Myös palautteen oikea-aikaisuuteen ja palautekanaviin toivottiin kiinnitettävän huomiota.
Tutkimustulosten pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla on mahdollista kehittää palautekulttuuria Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikössä.