Koira-avusteisuuden vaikutukset nuorten hyvinvointiin koulussa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Paakkinen, Emma; Pakarinen, Minja (2024)
Paakkinen, Emma
Pakarinen, Minja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110327256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110327256
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten koira-avusteisuus vaikuttaa nuorten hyvinvointiin koulussa. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta koira-avusteisuuden hyödyistä nuorten hyvinvoinnille koulumaailmassa. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli, miten koira-avusteinen työskentely vaikuttaa nuorten hyvinvointiin koulumaailmassa. Teoriaosassa käsiteltiin eläinavusteisuutta ja sen historiaa, eläinavusteisia menetelmiä ja koira-avusteisuutta sekä nuorten mielen hyvinvointia ja koirien ja ihmisten välistä vuorovaikutusta.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston hakua toteutettiin seuraavista tietokannoista: LAB Primo, Finna.fi ja Google Scholar, maalis- ja huhtikuussa 2024. Hakuun sovellettiin aiemmin määriteltyjä sisäänotto- ja poissulkukriteerejä. Kuvailu koostettiin kuuden tutkimuksen aineistosta. Aineiston analyysissä hyödynnettiin teemoittelua.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että koira-avusteisuudella on monia positiivisia vaikutuksia nuorten hyvinvointiin koulumaailmassa. Sillä nähtiin olevan vaikutuksia muun muassa tunteiden säätelyyn, empatian sekä vuorovaikutuksen kehittymiseen. Suomessa koira-avusteisuutta on tutkittu ulkomaihin verrattuna vähemmän. Koira-avusteisuudesta voidaan löytää kuitenkin enemmän hyötyjä kuin haittoja, jonka takia tulisi sitä myös Suomessa nykyistä enemmän tutkia.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston hakua toteutettiin seuraavista tietokannoista: LAB Primo, Finna.fi ja Google Scholar, maalis- ja huhtikuussa 2024. Hakuun sovellettiin aiemmin määriteltyjä sisäänotto- ja poissulkukriteerejä. Kuvailu koostettiin kuuden tutkimuksen aineistosta. Aineiston analyysissä hyödynnettiin teemoittelua.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että koira-avusteisuudella on monia positiivisia vaikutuksia nuorten hyvinvointiin koulumaailmassa. Sillä nähtiin olevan vaikutuksia muun muassa tunteiden säätelyyn, empatian sekä vuorovaikutuksen kehittymiseen. Suomessa koira-avusteisuutta on tutkittu ulkomaihin verrattuna vähemmän. Koira-avusteisuudesta voidaan löytää kuitenkin enemmän hyötyjä kuin haittoja, jonka takia tulisi sitä myös Suomessa nykyistä enemmän tutkia.