Hiilijalanjälkilaskenta GHG protokollalla Lieksan raakapuuterminaaliurakkaan
Kosunen, Antti (2024)
Kosunen, Antti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110427266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110427266
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin GHG-protokollan mukaisesti hiilijalanjälkilaskenta Savon Kuljetus Oy:n infrarakentamisen urakkaan, jossa uudistettiin Lieksan raakapuunkuormausalue. Urakan päätyövaiheina oli maanrakennustyöt, pilaantuneen maan kaivaminen, sen välivarastointi sekä lastaus ja kuljetus tilaajan osoittamaan vastaanottopaikkaan.
GHG-protokolla on kansainvälisesti hyväksytty standardi, jonka tarkoituksena on tarjota yrityksille ja organisaatioille yhtenevän tavan laskea sekä raportoida kasvihuonekaasupäästöjä. Protokollassa jaetaan päästöt kolmeen eri päästöluokkaan. Scope 1 -päästöt ovat yrityksen omat suorat päästöt, scope 2 -päästöt ovat yrityksen epäsuorat päästöt ja scope 3 -päästöt ovat yrityksen muita epäsuorat päästöt, kuten yrityksen asiakkaiden aiheuttamia päästöjä.
Kaikki hiilijalanjälkilaskentaan tarvittava tieto kerättiin urakkaan kohdistetuista ostolaskuista, tilikorteista sekä yrityksen sisäisistä aineistoista. Urakan päästöksi hiilijalanjälkilaskennassa saatiin 81,63 hiilidioksidiekvivalenttitonnia. Valtaosan urakan päästöistä tuotti kuljetukset, jotka muodostivat 57,8 % kokonaispäästöistä. Toisena merkittävänä päästölähteenä oli työmaalla toteutetut konetyöt, jotka muodostivat urakan kokonaispäästöistä 22,4 %.
GHG-protokolla on kansainvälisesti hyväksytty standardi, jonka tarkoituksena on tarjota yrityksille ja organisaatioille yhtenevän tavan laskea sekä raportoida kasvihuonekaasupäästöjä. Protokollassa jaetaan päästöt kolmeen eri päästöluokkaan. Scope 1 -päästöt ovat yrityksen omat suorat päästöt, scope 2 -päästöt ovat yrityksen epäsuorat päästöt ja scope 3 -päästöt ovat yrityksen muita epäsuorat päästöt, kuten yrityksen asiakkaiden aiheuttamia päästöjä.
Kaikki hiilijalanjälkilaskentaan tarvittava tieto kerättiin urakkaan kohdistetuista ostolaskuista, tilikorteista sekä yrityksen sisäisistä aineistoista. Urakan päästöksi hiilijalanjälkilaskennassa saatiin 81,63 hiilidioksidiekvivalenttitonnia. Valtaosan urakan päästöistä tuotti kuljetukset, jotka muodostivat 57,8 % kokonaispäästöistä. Toisena merkittävänä päästölähteenä oli työmaalla toteutetut konetyöt, jotka muodostivat urakan kokonaispäästöistä 22,4 %.