Etsi siipesi – ja sitten lennä : työntekijän opas nuoren itsenäistymisen tukemiseen A-klinikka Oy:n Stoppareille
Kousa, Minna; Allonen, Sanna (2024)
Kousa, Minna
Allonen, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110427326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110427326
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää selkeä ja käytännönläheinen työntekijän opas A-klinikka Oy:n Stopparien sijaishuoltoyksiköille. Opas tukee työntekijöitä nuorten itsenäistymisprosessissa erityisesti päihdehoidon kontekstissa. Itsenäistymisoppaan tavoitteena oli yhtenäistää yksiköissä tarjottavaa itsenäistymisen tuen työskentelyä, tukea ohjaajien käytännön työtä ja edistää tällä tavoin nuorten valmiuksia selviytyä itsenäisesti heidän siirtyessään pois sijaishuollon palveluiden piiristä.
Viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin nuorten psykososiaalista kehitystä, itsenäistymistä ja voimavaralähtöistä työskentelyä käsittelevää kirjallisuutta. Teoriaosuus käsittelee aihetta lastensuojelun sijaishuollon, jälkihuollon ja omaohjaajatyöskentelyn sekä ajantasaisen lainsäädännön viitekehyksestä. Teoriaosuudessa käsitellään itsenäistymistä kehitysvaiheena, kodin ulkopuolelle sijoitettuja nuoria ja heidän siirtymistään sijaishuollosta itsenäiseen elämään. Teoriaosuudessa on kuvattu kehittämishankkeen toteutuksen prosessi.
Kehittämistyön alkuvaiheessa Stopparin työntekijöiltä kerättiin tietoa sähköisellä kyselyllä, joka auttoi kartoittamaan heidän tarpeitaan ja näkemyksiään itsenäistymisprosessin tukemisessa. Kyselyn tulosten pohjalta laadittiin opas, joka toimii konkreettisena työkaluna nuorten itsenäistymisen tukemisessa.
Raportissa arvioidaan kehittämishankkeen tuloksia, eettisyyttä ja luotettavuutta sekä esitetään kohdeorganisaation antama palaute. Lopuksi työssä esitetään jatkokehittämisehdotuksia oppaan ja työskentelymallin parantamiseksi. The aim of this functional thesis was to develop a clear and practical employee guide for Aclinic Ltd’s Stoppari’s child welfare foster care units. The guide supports employees in the process of young people’s independence, especially in the context of substance abuse treatment. The goal of the independence guide was to standardize the work done in supporting independence across the units, assist employees in their practical work and enhance young people's readiness for independent living as they transition out of child protection services.
The theoretical framework of the thesis is based on literature concerning young people's psychosocial development, independence and strength-based work. The theoretical section ad-dresses the topic within the context of child protection, aftercare, mentoring and current legislation. It discusses independence as a developmental stage, focusing on young people placed outside their homes and their transition from child protection to independent living. The theoretical section also describes the implementation process of the development project.
At the initial stage of the development project, information was collected from Stoppari’s employees via an electronic survey which helped to map their needs and views in supporting the independence process. Based on the survey results, a guide was created to serve as a practical tool for the employees in supporting youth towards independence.
In the report we assess the results of the development project, its ethical considerations, and reliability, as well as presenting the feedback provided by the commissioning organization. Finally, the thesis presents recommendations for further development and suggestions for improving the guide and work model.
Viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin nuorten psykososiaalista kehitystä, itsenäistymistä ja voimavaralähtöistä työskentelyä käsittelevää kirjallisuutta. Teoriaosuus käsittelee aihetta lastensuojelun sijaishuollon, jälkihuollon ja omaohjaajatyöskentelyn sekä ajantasaisen lainsäädännön viitekehyksestä. Teoriaosuudessa käsitellään itsenäistymistä kehitysvaiheena, kodin ulkopuolelle sijoitettuja nuoria ja heidän siirtymistään sijaishuollosta itsenäiseen elämään. Teoriaosuudessa on kuvattu kehittämishankkeen toteutuksen prosessi.
Kehittämistyön alkuvaiheessa Stopparin työntekijöiltä kerättiin tietoa sähköisellä kyselyllä, joka auttoi kartoittamaan heidän tarpeitaan ja näkemyksiään itsenäistymisprosessin tukemisessa. Kyselyn tulosten pohjalta laadittiin opas, joka toimii konkreettisena työkaluna nuorten itsenäistymisen tukemisessa.
Raportissa arvioidaan kehittämishankkeen tuloksia, eettisyyttä ja luotettavuutta sekä esitetään kohdeorganisaation antama palaute. Lopuksi työssä esitetään jatkokehittämisehdotuksia oppaan ja työskentelymallin parantamiseksi.
The theoretical framework of the thesis is based on literature concerning young people's psychosocial development, independence and strength-based work. The theoretical section ad-dresses the topic within the context of child protection, aftercare, mentoring and current legislation. It discusses independence as a developmental stage, focusing on young people placed outside their homes and their transition from child protection to independent living. The theoretical section also describes the implementation process of the development project.
At the initial stage of the development project, information was collected from Stoppari’s employees via an electronic survey which helped to map their needs and views in supporting the independence process. Based on the survey results, a guide was created to serve as a practical tool for the employees in supporting youth towards independence.
In the report we assess the results of the development project, its ethical considerations, and reliability, as well as presenting the feedback provided by the commissioning organization. Finally, the thesis presents recommendations for further development and suggestions for improving the guide and work model.