Red Carpet -festarien konserttien kävijätyytyväisyyskysely
Virtanen, Ilona; Nuutinen, Miisa (2024)
Virtanen, Ilona
Nuutinen, Miisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527441
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Red Carpet -Festareiden konsertteja asiakastyytyväisyyskyselyn avulla, keskittyen erityisesti osallistujien kokemusten arviointiin. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa tapahtuman vahvuuksista ja kehityskohteista, jotta toimeksiantaja voisi parantaa tulevien konserttien ja tapahtumien laatua sekä asiakaskokemusta. Asiakastyytyväisyyskyselyllä kerättiin osallistujilta palautetta tapahtuman eri osa-alueista, kuten ohjelmatarjonnasta, aikataulutuksesta, järjestelyistä sekä ruoka- ja juomatarjonnasta. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia kehitysehdotusten ja positiivisten palautteiden avulla tulevissa tapahtumissaan.
Viitekehyksessä käsitellään asiakaskokemusta ja sen merkitystä tapahtuma-alalla, tapahtuman markkinointia ja viestintää sekä määrällistä tutkimusta ja tutkimusprosessia. Tietoperustan avulla tutkimukselle muodostettiin vahva teoreettinen ja metodologinen pohja, joka auttoi varmistamaan tutkimuksen johdonmukaisuuden, kattavuuden ja sen, että se tuotti hyödyllistä tietoa toimeksiantajan kehittämistarpeisiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Aineisto kerättiin Microsoft Forms -ohjelmalla toteutetun sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely oli avoinna vastaajille 30.8.2024–16.9.2024, ja siihen vastasi yhteensä 311 osallistujaa. Aineisto analysoitiin Excel-ohjelmalla, jonka avulla laadittiin määrällisistä vastauksista graafeja.
Keskeiset tutkimustulokset osoittivat, että Red Carpet -Festareiden osallistujat olivat pääosin tyytyväisiä tapahtumaan, erityisesti sen ohjelmatarjontaan ja henkilökunnan vuorovaikutukseen. Kehittämistä kaivattiin aikataulutuksen selkeydessä sekä ruokatarjonnan monipuolisuudessa. Johtopäätöksissä ehdotetaan toimeksiantajalle konkreettisia toimenpiteitä tapahtuman kehittämiseksi, kuten aikataulun paremman näkyvyyden varmistamista sekä ruokatarjonnan laajentamista huomioimaan erikoisruokavaliot. Lisäksi panostaminen asiakasviestintään tapahtuman aikana voisi parantaa asiakaskokemusta entisestään.
Tutkimuksen arvioinnissa todettiin, että tulokset tarjoavat toimeksiantajalle arvokasta tietoa asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Tutkimus on eettisesti kestävä ja noudattaa Ammattikorkeakoulun tutkimusohjeita. Kehittämisehdotusten avulla Red Carpet -Festareiden konsertit voivat kehittyä entistä asiakaslähtöisemmiksi ja vastata paremmin asiakkaiden odotuksiin tulevaisuudessa.
Viitekehyksessä käsitellään asiakaskokemusta ja sen merkitystä tapahtuma-alalla, tapahtuman markkinointia ja viestintää sekä määrällistä tutkimusta ja tutkimusprosessia. Tietoperustan avulla tutkimukselle muodostettiin vahva teoreettinen ja metodologinen pohja, joka auttoi varmistamaan tutkimuksen johdonmukaisuuden, kattavuuden ja sen, että se tuotti hyödyllistä tietoa toimeksiantajan kehittämistarpeisiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Aineisto kerättiin Microsoft Forms -ohjelmalla toteutetun sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely oli avoinna vastaajille 30.8.2024–16.9.2024, ja siihen vastasi yhteensä 311 osallistujaa. Aineisto analysoitiin Excel-ohjelmalla, jonka avulla laadittiin määrällisistä vastauksista graafeja.
Keskeiset tutkimustulokset osoittivat, että Red Carpet -Festareiden osallistujat olivat pääosin tyytyväisiä tapahtumaan, erityisesti sen ohjelmatarjontaan ja henkilökunnan vuorovaikutukseen. Kehittämistä kaivattiin aikataulutuksen selkeydessä sekä ruokatarjonnan monipuolisuudessa. Johtopäätöksissä ehdotetaan toimeksiantajalle konkreettisia toimenpiteitä tapahtuman kehittämiseksi, kuten aikataulun paremman näkyvyyden varmistamista sekä ruokatarjonnan laajentamista huomioimaan erikoisruokavaliot. Lisäksi panostaminen asiakasviestintään tapahtuman aikana voisi parantaa asiakaskokemusta entisestään.
Tutkimuksen arvioinnissa todettiin, että tulokset tarjoavat toimeksiantajalle arvokasta tietoa asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Tutkimus on eettisesti kestävä ja noudattaa Ammattikorkeakoulun tutkimusohjeita. Kehittämisehdotusten avulla Red Carpet -Festareiden konsertit voivat kehittyä entistä asiakaslähtöisemmiksi ja vastata paremmin asiakkaiden odotuksiin tulevaisuudessa.