Kansainvälinen oppisopimusopiskelija ikääntyneiden asumispalveluissa : perehdytysopas
Hämäläinen, Anu (2024)
Hämäläinen, Anu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527435
Tiivistelmä
Suomeen kohdistuvaa työperäistä maahanmuuttoa tulisi edistää, mutta haasteina ovat lupaprosessin monimutkaisuus ja kielitaidon vaatimukset.
Pohjois-Karjalassa Riveria kouluttaa kansainvälisiä hoitoalan osaajia oppisopimuksella yhteistyössä Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen kanssa. Oppisopimuksella opiskelevat kansainväliset opiskelijat tarvitsevat hyvän kielitietoisen alkuperehdytyksen suomalaiseen työelämään. Tarve digitaalisen perehdytysoppaan tekemisestä on syntynyt Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen ikääntyneiden asumispalvelujen työyhteisössä.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena osallistavana toimintatutkimuksena ideoinnin avulla. Pop up -pajoihin osallistui ikääntyneiden asumispalveluyksiköissä työskenteleviä oppisopimusopiskelijoita. Pop up -pajoissa käytettiin ideoinnin apuna Kuusi hattua - menetelmää. Pop up -pajoista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla käyttäen teemoittelua.
Tuloksien mukaan perehdytyksen haasteita voi helpottaa selkokielisellä etukäteismateriaalilla tulevasta työpaikasta, sen toiminnasta, käytännöistä ja tiloista. Kansainvälisen opiskelijan oppimisen tukemiseksi työyhteisössä on ymmärrettävä monikulttuurisen- ja kielitietoisen ohjauksen käsitteet. Kansainvälisten
oppisopimusopiskelijoiden oppimista tukee työyhteisön suvaitseva ja avoin ilmapiiri,
jossa ymmärretään monimuotoisen työyhteisön edut.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi digitaalinen ThingLink -perehdytysopas kansainväliselle oppisopimusopiskelijalle hyödynnettäväksi ikääntyneiden asumispalveluyksiköissä. Work-related immigration to Finland should be encouraged, but the complexity of the permit process and language proficiency requirements pose challenges.
In North Karelia, Riveria provides vocational education for international apprenticeship students in the field of healthcare in collaboration with the Wellbeing Services County of North Karelia. These students need a good language-aware introduction to the Finnish work life. The need for creating a digital orientation guide emerged in the older people’s housing services team in the Wellbeing Services County of North Karelia.
The development work was conducted as qualitative participatory action research through brainstorming. Apprenticeship students working in housing service units for older people participated in pop-up workshops. To facilitate brainstorming, the Six Thinking Hats method was utilized in these pop-up workshops. The data obtained from the pop-up workshops were analysed using both content and thematic analysis.
According to the results, challenges in orientation can be eased with easy-to-read materials provided in advance about the future workplace, its activities, practices, and facilities. To support the learning of international students, the workplace needs to understand the concepts of multicultural and language-aware guidance. A tolerant and open work community that understands the benefits of a diverse workforce, supports the learning of international apprenticeship students.
As a result of the thesis, a digital orientation guide was created on ThingLink to support the orientation of international apprenticeship students in housing service units for older people.
Pohjois-Karjalassa Riveria kouluttaa kansainvälisiä hoitoalan osaajia oppisopimuksella yhteistyössä Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen kanssa. Oppisopimuksella opiskelevat kansainväliset opiskelijat tarvitsevat hyvän kielitietoisen alkuperehdytyksen suomalaiseen työelämään. Tarve digitaalisen perehdytysoppaan tekemisestä on syntynyt Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen ikääntyneiden asumispalvelujen työyhteisössä.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena osallistavana toimintatutkimuksena ideoinnin avulla. Pop up -pajoihin osallistui ikääntyneiden asumispalveluyksiköissä työskenteleviä oppisopimusopiskelijoita. Pop up -pajoissa käytettiin ideoinnin apuna Kuusi hattua - menetelmää. Pop up -pajoista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla käyttäen teemoittelua.
Tuloksien mukaan perehdytyksen haasteita voi helpottaa selkokielisellä etukäteismateriaalilla tulevasta työpaikasta, sen toiminnasta, käytännöistä ja tiloista. Kansainvälisen opiskelijan oppimisen tukemiseksi työyhteisössä on ymmärrettävä monikulttuurisen- ja kielitietoisen ohjauksen käsitteet. Kansainvälisten
oppisopimusopiskelijoiden oppimista tukee työyhteisön suvaitseva ja avoin ilmapiiri,
jossa ymmärretään monimuotoisen työyhteisön edut.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi digitaalinen ThingLink -perehdytysopas kansainväliselle oppisopimusopiskelijalle hyödynnettäväksi ikääntyneiden asumispalveluyksiköissä.
In North Karelia, Riveria provides vocational education for international apprenticeship students in the field of healthcare in collaboration with the Wellbeing Services County of North Karelia. These students need a good language-aware introduction to the Finnish work life. The need for creating a digital orientation guide emerged in the older people’s housing services team in the Wellbeing Services County of North Karelia.
The development work was conducted as qualitative participatory action research through brainstorming. Apprenticeship students working in housing service units for older people participated in pop-up workshops. To facilitate brainstorming, the Six Thinking Hats method was utilized in these pop-up workshops. The data obtained from the pop-up workshops were analysed using both content and thematic analysis.
According to the results, challenges in orientation can be eased with easy-to-read materials provided in advance about the future workplace, its activities, practices, and facilities. To support the learning of international students, the workplace needs to understand the concepts of multicultural and language-aware guidance. A tolerant and open work community that understands the benefits of a diverse workforce, supports the learning of international apprenticeship students.
As a result of the thesis, a digital orientation guide was created on ThingLink to support the orientation of international apprenticeship students in housing service units for older people.