Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö : toimintakykymittarin hyödynnettävyyden kehittäminen sijaishuollossa
Laitinen, Pauli (2024)
Laitinen, Pauli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110627489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110627489
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä käsiteltiin lastensuojelun sijaishuoltolaitoksessa käytettävän toimintakykymittarin hyödynnettävyyden kehittämistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten toimintakykymittaria tulisi käyttää, jotta sen antamasta tiedosta saataisiin mahdollisimman validia ja luotettavaa lapsen tilanteen analysointiin. Tutkimus lähestyi aihetta lasten, huoltajien ja ohjaajien näkökulmista ja pyrki lisäämään heidän tietoisuuttaan mittarin käytöstä. Opinnäytetyön ensisijaisena kohderyhmänä ja hyödynsaajina olivat lastensuojelulaitoksessa sijoitettuna olevat lapset, sekä toissijaisina kohderyminä ja hyödynsaajina olivat lasten vanhemmat, ohjaajat ja itse lastensuojelulaitos.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin autoetnografiaa, jossa kirjoittajan omat kokemukset ja havainnot olivat keskeisessä roolissa. Viitekehyksenä hyödynnettiin kattavaa kirjallisuuskatsausta aiheeseen liittyvistä teorioista ja käytännöistä, jota täydennettiin käytännön kokemuksilla ja havainnoilla. Päiväkirjamuotoinen lähestymistapa auttoi syventämään ymmärrystä toimintakykymittarin käytöstä ja sen eri osa-alueista sekä edisti selkeän ja informatiivisen materiaalin suunnittelua.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina tuotettiin selkeää ja helposti ymmärrettävää materiaalia toimintakykymittarin tarkoituksesta ja käytöstä, suunnattuna erityisesti lapsille, vanhemmille ja ohjaajille. Työelämäkumppanille tarjottiin lisää tietoa mittarin käytöstä, mikä lisäsi heidän tietoisuuttaan sen sisällöstä ja hyödyntämismahdollisuuksista. Tulosten perusteella nuorten ja sisäisten sidosryhmien tietämys toimintakykymittarista parani, ja ohjaajat saivat uusia näkökulmia tarkastella mittaria lasten ja vanhempien näkökulmasta. Kehittämisehdotuksena esitettiin, että lastensuojelun sijaishuoltolaitoksissa lisättäisiin lasten ja vanhempien tietoisuutta laitoksen eri toiminnoista, jotta kerättyjen tietojen luotettavuutta voitaisiin parantaa. Opinnäytetyössä esitetään mallia, joka huomioi tarkemmin lapset ja vanhemmat kehittämällä heidän tietämystään eri asiakokonaisuuksista ja niihin vaikuttavista tekijöistä, jotta sijaishuollon palveluista voitaisiin kerätä täsmällistä ja validia tietoa parhaiden mahdollisten tulosten saavuttamiseksi. Opinnäytetyön tuloksena syntyneitä materiaaleja voidaan käyttää toisten lastensuojelulaitosten toiminnassa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin autoetnografiaa, jossa kirjoittajan omat kokemukset ja havainnot olivat keskeisessä roolissa. Viitekehyksenä hyödynnettiin kattavaa kirjallisuuskatsausta aiheeseen liittyvistä teorioista ja käytännöistä, jota täydennettiin käytännön kokemuksilla ja havainnoilla. Päiväkirjamuotoinen lähestymistapa auttoi syventämään ymmärrystä toimintakykymittarin käytöstä ja sen eri osa-alueista sekä edisti selkeän ja informatiivisen materiaalin suunnittelua.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina tuotettiin selkeää ja helposti ymmärrettävää materiaalia toimintakykymittarin tarkoituksesta ja käytöstä, suunnattuna erityisesti lapsille, vanhemmille ja ohjaajille. Työelämäkumppanille tarjottiin lisää tietoa mittarin käytöstä, mikä lisäsi heidän tietoisuuttaan sen sisällöstä ja hyödyntämismahdollisuuksista. Tulosten perusteella nuorten ja sisäisten sidosryhmien tietämys toimintakykymittarista parani, ja ohjaajat saivat uusia näkökulmia tarkastella mittaria lasten ja vanhempien näkökulmasta. Kehittämisehdotuksena esitettiin, että lastensuojelun sijaishuoltolaitoksissa lisättäisiin lasten ja vanhempien tietoisuutta laitoksen eri toiminnoista, jotta kerättyjen tietojen luotettavuutta voitaisiin parantaa. Opinnäytetyössä esitetään mallia, joka huomioi tarkemmin lapset ja vanhemmat kehittämällä heidän tietämystään eri asiakokonaisuuksista ja niihin vaikuttavista tekijöistä, jotta sijaishuollon palveluista voitaisiin kerätä täsmällistä ja validia tietoa parhaiden mahdollisten tulosten saavuttamiseksi. Opinnäytetyön tuloksena syntyneitä materiaaleja voidaan käyttää toisten lastensuojelulaitosten toiminnassa.