BSC-mittaristo strategisen johtamisen välineeksi
Happonen, Riku (2024)
Happonen, Riku
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110627524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110627524
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli tutkia, millaisten mittareiden avulla voidaan mitata sosiaalialan yrityksen strategian toteutumista ja rakentaa tulosten pohjalta Balanced Scorecard, tasapainotettu tuloskortti. Balanced Scorecard (BSC-mittaristo) on Robert S. Kaplanin ja David P. Nortonin kehittämä johtamisen väline. Sen avulla voidaan mitata organisaation suorituskykyä eri näkökulmista ja se huomioi taloudelliset ja ei-taloudelliset mittarit.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen periaatteita. Kehittämistyön aineisto kerättiin ryhmäkeskustelulla, joka analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tuloksista kävi ilmi, että sosiaalialan yrityksessä laatu ja osaaminen ovat keskeisessä osassa ja näin ollen suorituskykyä mitattaessa on tarpeellista hyödyntää taloudellisten mittareiden lisäksi myös ei-taloudellisia mittareita. Mittareiden valinnassa keskeisenä tekijänä oli käytännöllisyys.
Tulevaisuudessa kohdeyritykselle voitaisiin kehittää enemmän käytännöllisiä mittareita ei-taloudellisten asioiden mittaamiseen. Balanced Scorecard auttaa yrityksen johtoa hahmottamaan, missä asioissa heidän tulee onnistua, jotta yritys voi saavuttaa haluamansa vision.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen periaatteita. Kehittämistyön aineisto kerättiin ryhmäkeskustelulla, joka analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tuloksista kävi ilmi, että sosiaalialan yrityksessä laatu ja osaaminen ovat keskeisessä osassa ja näin ollen suorituskykyä mitattaessa on tarpeellista hyödyntää taloudellisten mittareiden lisäksi myös ei-taloudellisia mittareita. Mittareiden valinnassa keskeisenä tekijänä oli käytännöllisyys.
Tulevaisuudessa kohdeyritykselle voitaisiin kehittää enemmän käytännöllisiä mittareita ei-taloudellisten asioiden mittaamiseen. Balanced Scorecard auttaa yrityksen johtoa hahmottamaan, missä asioissa heidän tulee onnistua, jotta yritys voi saavuttaa haluamansa vision.