Henkilöstöjohtaminen ja palkitsemisjärjestelmän luominen matkailualan yrityksessä
Välimaa, Jarno (2014)
Välimaa, Jarno
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501301774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501301774
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään millaisena työpaikkana työntekijät kokevat Strandbo Groupin tällä hetkellä, millainen palkitsemisjärjestelmä tukisi parhaiten henkilöstön sitoutuneisuutta sekä motivaatiota ja miten työntekijät itse haluaisivat parantaa työpaikkaansa. Työn teoriaosuudessa keskitytään palveluiden ja palveluiden tuottamisen teoriaan, työtyytyväisyys- ja motivaatioteorioihin sekä palkitsemisen teoriaan ja miten nämä kytkeytyvät yrityksen strategiaan.
Aineisto opinnäytetyötä varten koottiin nettikyselyllä yrityksen henkilökunnan keskuudessa. Yrityksen 22:sta työntekijästä kyselyyn vastasi 12 eli puolet. Aineisto analysoitiin tilastollisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tärkeimmät menetelmät olivat ristiintaulukointi ja SWOT-analyysi.
Työn tuloksena vahvistui käsitys siitä, että Strandbo Groupin vahvuutena ja samalla heikkoutena on sen vahva saaristoluonne. Työvuoden painopiste on kesäkaudessa eikä kaikille riitä työtä ympäri vuoden. Tavoitteena on vakinaisen henkilökunnan pitäminen ympäri vuoden. Toiminnan kehittäminen vaatii laaja-alaisen henkilöstön kehittämis- ja koulutusohjelman sekä selkeän ja kaikkien tiedossa olevan palkitsemisjärjestelmän. Kaiken kaikkiaan henkilöstöpolitiikan tulee olla oikeudenmukaista ja sen onnistumisen varmistamiseksi sille on saatava koko henkilöstön hyväksyntä ja sitoutuminen yhteisten päämäärien hyväksi.
Aineisto opinnäytetyötä varten koottiin nettikyselyllä yrityksen henkilökunnan keskuudessa. Yrityksen 22:sta työntekijästä kyselyyn vastasi 12 eli puolet. Aineisto analysoitiin tilastollisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tärkeimmät menetelmät olivat ristiintaulukointi ja SWOT-analyysi.
Työn tuloksena vahvistui käsitys siitä, että Strandbo Groupin vahvuutena ja samalla heikkoutena on sen vahva saaristoluonne. Työvuoden painopiste on kesäkaudessa eikä kaikille riitä työtä ympäri vuoden. Tavoitteena on vakinaisen henkilökunnan pitäminen ympäri vuoden. Toiminnan kehittäminen vaatii laaja-alaisen henkilöstön kehittämis- ja koulutusohjelman sekä selkeän ja kaikkien tiedossa olevan palkitsemisjärjestelmän. Kaiken kaikkiaan henkilöstöpolitiikan tulee olla oikeudenmukaista ja sen onnistumisen varmistamiseksi sille on saatava koko henkilöstön hyväksyntä ja sitoutuminen yhteisten päämäärien hyväksi.