Saavutettava palautelomake : case Metropolia Ammattikorkeakoulu
Mäkelä, Kari-Pekka (2024)
Mäkelä, Kari-Pekka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110627519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110627519
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida Metropolian käytössä olevien palautelomakkeiden saavutettavuutta. Tutkimus vastasi tarpeeseen kehittää asiakaslähtöistä palautteenantoa erityisesti tukea tarvitseville käyttäjille. Työn teoreettinen viitekehys perustui saavutettavuuden periaatteisiin, käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun, olemassa oleviin palautelomakkeisiin sekä digitaalisen palautteenkeruun käytäntöihin. Tärkeänä lähteenä toimi WCAG-ohjeistus, joka tarjoaa käytännön suuntaviivoja sisällön saavutettavuuden parantamiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin lähestymistapaa, joka painotti sekä analyysia että kehittämistä. Tutkimustyössä esitettiin myös kehitysehdotus uudesta palautelomakkeesta. Saavutetun tutkimustiedon perusteella saatiin syvällisempi ymmärrys palautelomakkeiden liittyvistä haasteista ja kehitysmahdollisuuksista Metropolian kontekstissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että saavutettava palautelomake on keskeinen väline inklusiivisen asiakaskokemuksen luomisessa ja palautteen keräämisessä. Saavutettavan palautelomakkeen käyttöönotto voi merkittävästi parantaa yksilöiden mahdollisuuksia antaa palautetta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin lähestymistapaa, joka painotti sekä analyysia että kehittämistä. Tutkimustyössä esitettiin myös kehitysehdotus uudesta palautelomakkeesta. Saavutetun tutkimustiedon perusteella saatiin syvällisempi ymmärrys palautelomakkeiden liittyvistä haasteista ja kehitysmahdollisuuksista Metropolian kontekstissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että saavutettava palautelomake on keskeinen väline inklusiivisen asiakaskokemuksen luomisessa ja palautteen keräämisessä. Saavutettavan palautelomakkeen käyttöönotto voi merkittävästi parantaa yksilöiden mahdollisuuksia antaa palautetta.