Verkkokauppaprojekti – ARS Aloise ry
Musakka, Joel (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727630
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli verkkokaupan suunnittelu ja toteutus ARS Aloise ry, joka toimi myös työn toimeksiantajana. Työn tavoitteena oli vähintään suunnitella ja määritellä uusi verkkokauppa, joka vastaisi paremmin ARS Aloise ry:n tarpeita. Verkkokaupan kehityksessä keskityttiin erityisesti sen helppoon muokattavuuteen ja päivitettävyyteen, sillä vanhan verkkokaupan haasteena oli sen huono muokattavuus.
Tietoperustassa tutustuttiin kolmeen suomessa käytetyimpään verkkokauppa-alustaan, joiden hyviä- ja huonoja puolia arvioitiin. Sen lisäksi arvioitiin hyvän verkkopalvelun piirteitä ja tutustuttiin käytettävyyteen ja saavutettavuuteen. Myös hakukoneoptimoinnin hyötyjä arvioitiin tietoperustassa.
Opinnäytetyön kehittämismenetelminä käytettiin vaatimusmäärittelyhaastattelua. Vaatimusmäärittelyhaastattelussa kartoitettiin ARS Aloise ry:n toiveet ja vaatimukset verkkokaupan suhteen, ja niiden pohjalta luotiin suunnitelma verkkokaupan rakenteesta ja toiminnallisuuksista.
Teknisessä toteutuksessa hyödynnettiin ketterän kehityksen Scrum-mallia. Scrum-mallin avulla työ jaettiin useisiin pienempiin jaksoihin eli sprintteihin. Tapaamiset toimeksiantajan kanssa järjestettiin säännöllisesti sprinttien aikana, mikä mahdollisti jatkuvan palautteen saamisen ja nopean reagoinnin mahdollisiin muutostarpeisiin. Käyttäjäkokemuksen ja käyttöliittymän suunnittelussa hyödynnettiin rautalankamallia ja prototyyppiä.
Opinnäytetyön konkreettisena tuloksena syntyi uusi verkkokauppa, joka toteutettiin WordPress- ja WooCommerce-teknologioilla. Verkkokauppa testattiin ennen sen käyttöönottoa toimeksiantajan kanssa. Lisäksi opinnäytetyön lopussa esitettiin jatkokehitysideoita verkkokaupan tulevaisuutta varten. Näihin kuului muun muassa lisäominaisuuksien ja markkinointityökalujen käyttöönotto, sekä hakukoneoptimoinnin kehittäminen.
Tietoperustassa tutustuttiin kolmeen suomessa käytetyimpään verkkokauppa-alustaan, joiden hyviä- ja huonoja puolia arvioitiin. Sen lisäksi arvioitiin hyvän verkkopalvelun piirteitä ja tutustuttiin käytettävyyteen ja saavutettavuuteen. Myös hakukoneoptimoinnin hyötyjä arvioitiin tietoperustassa.
Opinnäytetyön kehittämismenetelminä käytettiin vaatimusmäärittelyhaastattelua. Vaatimusmäärittelyhaastattelussa kartoitettiin ARS Aloise ry:n toiveet ja vaatimukset verkkokaupan suhteen, ja niiden pohjalta luotiin suunnitelma verkkokaupan rakenteesta ja toiminnallisuuksista.
Teknisessä toteutuksessa hyödynnettiin ketterän kehityksen Scrum-mallia. Scrum-mallin avulla työ jaettiin useisiin pienempiin jaksoihin eli sprintteihin. Tapaamiset toimeksiantajan kanssa järjestettiin säännöllisesti sprinttien aikana, mikä mahdollisti jatkuvan palautteen saamisen ja nopean reagoinnin mahdollisiin muutostarpeisiin. Käyttäjäkokemuksen ja käyttöliittymän suunnittelussa hyödynnettiin rautalankamallia ja prototyyppiä.
Opinnäytetyön konkreettisena tuloksena syntyi uusi verkkokauppa, joka toteutettiin WordPress- ja WooCommerce-teknologioilla. Verkkokauppa testattiin ennen sen käyttöönottoa toimeksiantajan kanssa. Lisäksi opinnäytetyön lopussa esitettiin jatkokehitysideoita verkkokaupan tulevaisuutta varten. Näihin kuului muun muassa lisäominaisuuksien ja markkinointityökalujen käyttöönotto, sekä hakukoneoptimoinnin kehittäminen.