Hyvä olla eskarissa : omaehtoisen leikin asema Kannuksen esiopetuksessa
Harhio, Katja; Kolppanen, Asta (2008)
Harhio, Katja
Kolppanen, Asta
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110827691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110827691
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää omaehtoisen leikin asemaa Kannuksen esiopetuksessa, sekä pohtia millä keinoin aikuinen voi tukea omaehtoista leikkiä. Omaehtoisen leikin perusta on, että lapset luovat itse leikin sisällön ja muodon. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa esiopettajien tietoisuutta omasta työotteestaan ja antaa uutta intoa omaehtoisen leikin ohjaamiseen.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto on kerätty teemahaastatteluina. Tutkimuksen kohteena olivat Kannuksen kuusi esiopettajaa keväällä 2008. TutkimustulokSissa ilmeni, että esiopettajat kokivat tämän hetkisen esiopetuksen vielä lapsilähtöiseksi ja omaehtoiselle leikille annetaan aikaa ja mahdollisuuksia. Esiopettajien asenteet ja arvot olivat omaehtoista leikkiä arvostavia. Opinnäytetyö käsittelee aikuisen keinoja tukea lasten omaehtoista leikkiä sekä teoria-osuudessa että esiopettajien kokemusten pohjalta.
Lasten leikkirauhaa, -aikaa ja -välineitä koskevat järjestelyt ovat avain asemassa omaehtoisen leikin onnistumisen kannalta. Tutkimuksen mukaan aikuisen toiminnalla on suuri merkitys lasten omaehtoisten leikkien onnistuneessa toteutumisessa. Tutkimustulokset olivat myönteisempiä verrattaen aikaisempiin tutkimuksiin.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto on kerätty teemahaastatteluina. Tutkimuksen kohteena olivat Kannuksen kuusi esiopettajaa keväällä 2008. TutkimustulokSissa ilmeni, että esiopettajat kokivat tämän hetkisen esiopetuksen vielä lapsilähtöiseksi ja omaehtoiselle leikille annetaan aikaa ja mahdollisuuksia. Esiopettajien asenteet ja arvot olivat omaehtoista leikkiä arvostavia. Opinnäytetyö käsittelee aikuisen keinoja tukea lasten omaehtoista leikkiä sekä teoria-osuudessa että esiopettajien kokemusten pohjalta.
Lasten leikkirauhaa, -aikaa ja -välineitä koskevat järjestelyt ovat avain asemassa omaehtoisen leikin onnistumisen kannalta. Tutkimuksen mukaan aikuisen toiminnalla on suuri merkitys lasten omaehtoisten leikkien onnistuneessa toteutumisessa. Tutkimustulokset olivat myönteisempiä verrattaen aikaisempiin tutkimuksiin.