Sähköverkon kunnossapidon kehittäminen
Syysmäki, Sanna (2024)
Syysmäki, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111127802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111127802
Tiivistelmä
Pori Energia sähköverkot Oy Porin kaupungin alueella toimiva sähkönverkko yhtiö, joka vastaa yli 50 000 asiakkaan sähkön siirrosta ja jakelusta.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli tutkia, onko nykyinen kunnossapidon toimintamalli riittävän laaja-alainen yrityksen strategisiin tavoitteisiin toimitusvarmuudesta ja tehokkuudesta sekä miten kunnossapidon optimointia voisi kehittää. Energiaviraston valvontamallin kiristyminen, yhteiskunnalliset muutokset ja toimitusvarmuuteen panostaminen vaativat sähköverkon kunnossapidolta entistä enemmän kykyä reagoida ja kehittää toimintamalliaan.
Tämä kehittämistyö oli tutkimusotteeltaan laadullinen. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin puolistrukturoitua asiantuntijakyselyä ja benchmarking-toimintoa. Näiden avulla oli tarkoitus selvittää, minkälaista kunnossapidon tarkastuksien toimintamallia on käytetty muissa saman tyyppisissä sähköverkko yhtiöissä. Kehittämistehtävän teoreettinen viitekehitys rakentui noudatettavien lakien, asetuksien ja standardien ympärille sekä huomioiden yrityksen omat pysyväisohjeet ja työnohjaus- ja turvallisuusjärjestelmän ohjeet. Kunnossapitostrategiaa laadittaessa tulee ottaa huomioon myös laitevalmistajien asettamat vaatimukset ja huolto-ohjeet sekä hyväksi koetut huoltosuunnitelmat ja toimintatavat.
Tutkimustulosten perusteella päädyttiin tekemään selvitys koskien verkkotietojärjestelmän kunnossapito-optiota ja sen mobiilisovellusta. Laaditun pilotin myötä havaitut edut resurssien vapautumisesta muuhun käyttöön, olivat tämän kehittämistehtävän yksi tärkeimmistä saavutuksista. Toinen merkittävä saavu tus oli yrityksen toimintaohjeen päivittäminen vastaamaan tämän päivän tarpeita. Tämän kehittämistehtävän jatkokehittämiskohteena on laajentaa edellä kuvattu toiminallisuus kattamaan koko sähköverkon jakeluverkon tarkastuksien laajuus.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli tutkia, onko nykyinen kunnossapidon toimintamalli riittävän laaja-alainen yrityksen strategisiin tavoitteisiin toimitusvarmuudesta ja tehokkuudesta sekä miten kunnossapidon optimointia voisi kehittää. Energiaviraston valvontamallin kiristyminen, yhteiskunnalliset muutokset ja toimitusvarmuuteen panostaminen vaativat sähköverkon kunnossapidolta entistä enemmän kykyä reagoida ja kehittää toimintamalliaan.
Tämä kehittämistyö oli tutkimusotteeltaan laadullinen. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin puolistrukturoitua asiantuntijakyselyä ja benchmarking-toimintoa. Näiden avulla oli tarkoitus selvittää, minkälaista kunnossapidon tarkastuksien toimintamallia on käytetty muissa saman tyyppisissä sähköverkko yhtiöissä. Kehittämistehtävän teoreettinen viitekehitys rakentui noudatettavien lakien, asetuksien ja standardien ympärille sekä huomioiden yrityksen omat pysyväisohjeet ja työnohjaus- ja turvallisuusjärjestelmän ohjeet. Kunnossapitostrategiaa laadittaessa tulee ottaa huomioon myös laitevalmistajien asettamat vaatimukset ja huolto-ohjeet sekä hyväksi koetut huoltosuunnitelmat ja toimintatavat.
Tutkimustulosten perusteella päädyttiin tekemään selvitys koskien verkkotietojärjestelmän kunnossapito-optiota ja sen mobiilisovellusta. Laaditun pilotin myötä havaitut edut resurssien vapautumisesta muuhun käyttöön, olivat tämän kehittämistehtävän yksi tärkeimmistä saavutuksista. Toinen merkittävä saavu tus oli yrityksen toimintaohjeen päivittäminen vastaamaan tämän päivän tarpeita. Tämän kehittämistehtävän jatkokehittämiskohteena on laajentaa edellä kuvattu toiminallisuus kattamaan koko sähköverkon jakeluverkon tarkastuksien laajuus.