"Onks se joku lesta" - liminkalaisten nuorten ajatuksia uskosta ja uskovista
Junnonaho, Kirsi (2008)
Junnonaho, Kirsi
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111227981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111227981
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee liminkalaisten nuorten ajatuksia uskosta ja uskovista. Liminka kuuluu alueeseen, jossa vanhoillislestadiolaisuudella on liikkeen syntyajoista alkaen ollut laaja kannatus. Vanhoillislestadiolaisuus on siten vaikuttanut myös omalta osaltaan alueemme kulttuuriin ja mahdollisesti myös nuorten ajatteluun. Lähestynkin tutkimukseni aihetta nimenomaan siitä näkökulmasta, kuinka paljon nuorten ajatuksiin uskoon liittyvistä asioista vaikuttaa alueemme vahva vanhoillislestadiolainen herätysliike.
Tutkimusongelma lähtee käytännön tarpeesta, sillä vanhoillislestadiolaisuuden vaikutus tulee jatkuvasti esille nuorten kanssa työtä tehdessä. Sen vuoksi tutkimus pyrkii myöskin selvittämään mahdollisuuksia sille, onko vanhoillislestadiolaisuuden vaikutus liitettävissä nuorten vähäiseen seurakunta-aktiivisuuteen. Tähän liittyy olennaisesti myöskin se, ovatko mielikuvat lestadiolaisuudesta negatiivisia vai myönteisiä.
Tutkimukseni teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille nuoren kehitykseen liittyviä näkökulmia, joiden voidaan olettaa omalta osaltaan ohjaavan nuoren ajattelua. Lestadiolaisuudesta kertovan osuuden painopiste on vanhoillislestadiolaisuudessa siitä näkökulmasta, joka liikkeen ulkopuolisilla pääosin on. Tavoitteenani oli saada tutkimukseen mahdollisimman laaja läpileikkaus nuorten ajatuksista ja siksi päädyin yhden ikäluokan tutkimiseen kokonaisuudessaan kvantitatiivisin menetelmin.
Tutkimukseni osoittaa, että suurimmalla osalla liminkalaisista nuorista ajatuksia uskosta ja uskovista leimaa voimakkaasti vanhoillislestadiolaisuus. Nuorten mielikuvat uskosta uskovista olivat myöskin melko kielteiset tai ainakin ne keskittyivät elämää rajoittaviin tekijöihin. Aihetta olisi syytä tutkia lisää, sillä toisenlaisella kysymyksenasettelulla tai tutkimusmenetelmällä voitaisiin epäselvät ja 'en osaa sanoa' -vastaukset minimoida. Tutkimukseni viittaa siihen, että tällöin vanhoillislestadiolaisuuden vaikutukset olisivat vieläkin selkeämmin nähtävissä nuorten ajattelussa.
Tutkimusongelma lähtee käytännön tarpeesta, sillä vanhoillislestadiolaisuuden vaikutus tulee jatkuvasti esille nuorten kanssa työtä tehdessä. Sen vuoksi tutkimus pyrkii myöskin selvittämään mahdollisuuksia sille, onko vanhoillislestadiolaisuuden vaikutus liitettävissä nuorten vähäiseen seurakunta-aktiivisuuteen. Tähän liittyy olennaisesti myöskin se, ovatko mielikuvat lestadiolaisuudesta negatiivisia vai myönteisiä.
Tutkimukseni teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille nuoren kehitykseen liittyviä näkökulmia, joiden voidaan olettaa omalta osaltaan ohjaavan nuoren ajattelua. Lestadiolaisuudesta kertovan osuuden painopiste on vanhoillislestadiolaisuudessa siitä näkökulmasta, joka liikkeen ulkopuolisilla pääosin on. Tavoitteenani oli saada tutkimukseen mahdollisimman laaja läpileikkaus nuorten ajatuksista ja siksi päädyin yhden ikäluokan tutkimiseen kokonaisuudessaan kvantitatiivisin menetelmin.
Tutkimukseni osoittaa, että suurimmalla osalla liminkalaisista nuorista ajatuksia uskosta ja uskovista leimaa voimakkaasti vanhoillislestadiolaisuus. Nuorten mielikuvat uskosta uskovista olivat myöskin melko kielteiset tai ainakin ne keskittyivät elämää rajoittaviin tekijöihin. Aihetta olisi syytä tutkia lisää, sillä toisenlaisella kysymyksenasettelulla tai tutkimusmenetelmällä voitaisiin epäselvät ja 'en osaa sanoa' -vastaukset minimoida. Tutkimukseni viittaa siihen, että tällöin vanhoillislestadiolaisuuden vaikutukset olisivat vieläkin selkeämmin nähtävissä nuorten ajattelussa.