Jäsenhankintasuunnitelma : Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijakunta VAMOK
Mäkiniemi, Otto (2024)
Mäkiniemi, Otto
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528310
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja toteuttaa jäsenhankintasuunnitelma Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijakunta VAMOKille. Opiskelijakunnan jäsenmäärän kasvattaminen on tärkeää taloudellisen vakauden ja yhteisöllisyyden vahvistamiseksi, ja tutkimuksessa pyrittiin selvittämään tehokkaimpia keinoja sitouttaa opiskelijat pitkäaikaisiksi jäseniksi. Tutkimusongelmaksi muodostui, miten VAMOK voisi vastata opiskelijoiden muuttuneisiin tarpeisiin jäseneduilla ja -palveluilla.
Teoreettinen viitekehys perustuu jäsenhankinnan ja sitouttamisen teoriaan voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa. Keskeisinä käsitteinä työssä tarkasteltiin muun muassa jäsenyyden arvolupausta ja sitoutumisen merkitystä. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä jäsenrekisteristä saatuja tilastoja että opiskelijakunnan dokumentteja, ja analysoinnissa keskityttiin erityisesti jäsenyyden taloudellisiin ja yhteisöllisiin etuihin.
Tulokset osoittivat, että tutkintojäsenyyden ja ennakkomyyntikäytännön lanseeraaminen lisäsi opiskelijoiden kiinnostusta jäsenyyteen ja paransi jäsenkokemusta. Opiskelijakunta onnistui houkuttelemaan uusia jäseniä ja kasvattamaan pitkäaikaista sitoutumista. Tulosten perusteella voidaan todeta, että VAMOKin valitsemat toimenpiteet tukevat tehokkaasti jäsenistön tarpeita, ja jatkossa jäsenetuja ja -palveluita kehittämällä voidaan edelleen parantaa jäsenmäärää ja vahvistaa opiskelijayhteisön yhteisöllisyyttä.
Teoreettinen viitekehys perustuu jäsenhankinnan ja sitouttamisen teoriaan voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa. Keskeisinä käsitteinä työssä tarkasteltiin muun muassa jäsenyyden arvolupausta ja sitoutumisen merkitystä. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä jäsenrekisteristä saatuja tilastoja että opiskelijakunnan dokumentteja, ja analysoinnissa keskityttiin erityisesti jäsenyyden taloudellisiin ja yhteisöllisiin etuihin.
Tulokset osoittivat, että tutkintojäsenyyden ja ennakkomyyntikäytännön lanseeraaminen lisäsi opiskelijoiden kiinnostusta jäsenyyteen ja paransi jäsenkokemusta. Opiskelijakunta onnistui houkuttelemaan uusia jäseniä ja kasvattamaan pitkäaikaista sitoutumista. Tulosten perusteella voidaan todeta, että VAMOKin valitsemat toimenpiteet tukevat tehokkaasti jäsenistön tarpeita, ja jatkossa jäsenetuja ja -palveluita kehittämällä voidaan edelleen parantaa jäsenmäärää ja vahvistaa opiskelijayhteisön yhteisöllisyyttä.