Pakopeli lääkehoidon opintoihin sairaanhoitajakoulutuksessa
Penne, Emilia; Raivio, Saija (2024)
Penne, Emilia
Raivio, Saija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528325
Tiivistelmä
Pakopelien on todettu parantavan oppimistuloksia. Ne toimivat opetuksessa ongelmanratkaisukykyä, luovuutta ja yhteistyötä kehittävinä oppimismenetelminä. Lääkehoito on tärkeä osa sairaanhoitajan työtä ja sen opetuksen tulee olla laadukasta sekä monipuolista. Sairaanhoitajakoulutus kattaa useita osaamisalueita, joista lääkehoito on yksi keskeisimmistä. Sairaanhoitajalla on tärkeä rooli lääkehoidon toteuttamisessa ja perusosaamisen pohja siihen luodaan jo opiskeluaikana, mutta ammatillista kehittymistä lääkehoidon saralla vaaditaan jatkuvasti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laajentaa sekä parantaa opintojen monipuolisuutta pedagogisesta näkökulmasta sekä kehittää opiskelijoiden osaamista mielekkäällä tavalla. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa pakopeli, jota hyödynnetään lääkehoidon perusopinnoissa Karelia-ammattikorkeakoulussa.
Pakopeli toteutettiin Moodle-kurssiympäristössä. Pelissä keskeisenä teemana toimi turvallinen lääkehoito mukaillen 10-oikein sääntöä. Lisäksi pelissä kehitettiin tiedonhaun taitoja sekä tietokantojen käyttöä. Peli todettiin pelin testaajien sekä toimeksiantajan toimesta toimivaksi, tuoden mielekkyyttä opiskeluun.
Tuotos on hyödynnettävissä ensisijaisesti lääkehoidon perusopinnoissa. Peliä voidaan kuitenkin hyödyntää myös syventävässä opetuksessa ja se on muokattavissa tarpeen mukaan joko haastavammaksi tai helpommaksi opiskelijaryhmästä riippuen. Peli jää sellaisenaan toimeksiantajan käyttöön ja tarvittaessa jatkokehitettäväksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laajentaa sekä parantaa opintojen monipuolisuutta pedagogisesta näkökulmasta sekä kehittää opiskelijoiden osaamista mielekkäällä tavalla. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa pakopeli, jota hyödynnetään lääkehoidon perusopinnoissa Karelia-ammattikorkeakoulussa.
Pakopeli toteutettiin Moodle-kurssiympäristössä. Pelissä keskeisenä teemana toimi turvallinen lääkehoito mukaillen 10-oikein sääntöä. Lisäksi pelissä kehitettiin tiedonhaun taitoja sekä tietokantojen käyttöä. Peli todettiin pelin testaajien sekä toimeksiantajan toimesta toimivaksi, tuoden mielekkyyttä opiskeluun.
Tuotos on hyödynnettävissä ensisijaisesti lääkehoidon perusopinnoissa. Peliä voidaan kuitenkin hyödyntää myös syventävässä opetuksessa ja se on muokattavissa tarpeen mukaan joko haastavammaksi tai helpommaksi opiskelijaryhmästä riippuen. Peli jää sellaisenaan toimeksiantajan käyttöön ja tarvittaessa jatkokehitettäväksi.