Sosiaalisen median mainonta: tehdään parempaa kontenttia
Kivioja, Heidi (2024)
Kivioja, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528300
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on tullut osaksi meidän yhteiskuntaamme pysyvästi ja viimeistään koronan myötä sosiaalisesta mediasta tuli entistä enemmän kommunikoinnin mahdollistaja ihmisten välille. Pandemian aikana myös myynnin sekä markkinoinnin oli sopeuduttava uuteen toimintaympäristöön ja alkaa siirtämään toimintojaan sinne, missä heidän asiakkaansakin olivat, sosiaaliseen mediaan.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli tarkastella kohdeorganisaation, Etelä-Karjalan Osuuskaupan sosiaalisen median mainonnan tekemisen tämänhetkistä tasoa ja selvittää kuinka hyvin mainonnalla on onnistuttu saavuttamaan asiakkaiden odotukset. Samalla kartoitettiin, mitä asiakkaat itse haluaisivat nähdä vähittäistavarakaupan tekemissä somejulkaisuissa, jotta se herättäisi heidän mielenkiintonsa.
Tämä kehitystyö oli laadullinen toimintatutkimus. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin laatimalla nettikysely vapaaehtoisille vastaajille sekä haastattelemalla Etelä-karjalan Osuuskaupan sosiaalisen median johtamisesta vastaavia ihmisiä. Näillä tutkimusmenetelmillä kerätyn tiedon analysoinnin perusteella laadittiin ohjetyökalu, josta selviää helposti, minkä tyyppiset julkaisut ovat asiakkaille mieluisia ja tarpeellisia ja minkä tyyppiset eivät ole.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli tarkastella kohdeorganisaation, Etelä-Karjalan Osuuskaupan sosiaalisen median mainonnan tekemisen tämänhetkistä tasoa ja selvittää kuinka hyvin mainonnalla on onnistuttu saavuttamaan asiakkaiden odotukset. Samalla kartoitettiin, mitä asiakkaat itse haluaisivat nähdä vähittäistavarakaupan tekemissä somejulkaisuissa, jotta se herättäisi heidän mielenkiintonsa.
Tämä kehitystyö oli laadullinen toimintatutkimus. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin laatimalla nettikysely vapaaehtoisille vastaajille sekä haastattelemalla Etelä-karjalan Osuuskaupan sosiaalisen median johtamisesta vastaavia ihmisiä. Näillä tutkimusmenetelmillä kerätyn tiedon analysoinnin perusteella laadittiin ohjetyökalu, josta selviää helposti, minkä tyyppiset julkaisut ovat asiakkaille mieluisia ja tarpeellisia ja minkä tyyppiset eivät ole.
