Akuutisti vammautuneen potilaan tutkiminen RTA-menetelmällä : opetusvideo opetuksen tukimateriaaliksi
Luukkainen, Aliisa; Minkkinen, Susanna (2024)
Luukkainen, Aliisa
Minkkinen, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528361
Tiivistelmä
RTA-menetelmä eli Rapid Trauma Assessment on maailmalla laajasti käytössä oleva nopeasti tehtävä akuutisti vammautuneen potilaan tutkimusmenetelmä, jossa tutkimisjärjestys etenee systemaattisesti päästä varpaisiin. Suomessa menetelmän käyttö on vasta yleistymässä, mutta uusimmissa ensihoitajille suunnatuissa oppimateriaaleissa on sitä aloitettu tuomaan esille yhä enemmän. Vapaasti saatavilla olevaa suomenkielistä materiaalia aiheesta on vain vähän.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka sisälsi tutkimuksellisen osuuden. Toiminnallisen osuuden tuotoksena syntyi opetusvideo, jonka laatua arvioitiin tutkimuksellisessa osuudessa laadullisen tutkimuksen avulla. Lisäksi opinnäytetyöstä tehtiin kirjallinen raportti.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusvideo opetuksen tukimateriaaliksi RTA-menetelmän käytöstä akuutisti vammautunutta potilasta tutkittaessa. Opetusvideo perustui opinnäytetyön raporttiin kerättyyn teoriatietoon RTA-menetelmästä sekä opetusvideon käytöstä opetuksessa. Opetusvideossa näytettiin, kuinka RTA-menetelmää käytetään sekä kerrottiin yksityiskohtaisia huomioita aiheeseen liittyen.
Tuotetusta opetusvideosta kerättiin palautetta sosiaali- ja terveysalan opiskelijoilta palautekyselyn muodossa. Kerätyn palautteen perusteella opetusvideo oli sisällöltään kattava ja siitä olisi hyötyä opiskelijoille valmistautuessaan aiheen harjoitteluun käytännössä. Rapid Trauma Assessment or RTA method is an examination method for trauma patients used widely around the world. The method is quick and progresses systematically from head to toe. Its use is just beginning to become more common in Finland and it is increasingly being highlighted in the latest learning materials aimed at paramedics. However, there is only a limited amount of freely available material on the subject in Finnish.
The thesis was implemented as a functional thesis that included a research component. An educational video was created as a result of the functional part. The quality of the educational video was evaluated in the research section using qualitative research methods. In addition, a written report was made as part of the thesis.
The end product of the thesis was an educational video for support material of teaching. The video was based on the theoretical information about the RTA method and educational videos used in teaching collected in the thesis report. The video demonstrated how to use the RTA method and provided detailed observations related to the topic.
Feedback was collected on the produced educational video from social and health care students through a feedback survey. Based on the collected feedback, the educational video was considered comprehensive in content and beneficial for students as they prepared for practical training on the subject.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka sisälsi tutkimuksellisen osuuden. Toiminnallisen osuuden tuotoksena syntyi opetusvideo, jonka laatua arvioitiin tutkimuksellisessa osuudessa laadullisen tutkimuksen avulla. Lisäksi opinnäytetyöstä tehtiin kirjallinen raportti.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusvideo opetuksen tukimateriaaliksi RTA-menetelmän käytöstä akuutisti vammautunutta potilasta tutkittaessa. Opetusvideo perustui opinnäytetyön raporttiin kerättyyn teoriatietoon RTA-menetelmästä sekä opetusvideon käytöstä opetuksessa. Opetusvideossa näytettiin, kuinka RTA-menetelmää käytetään sekä kerrottiin yksityiskohtaisia huomioita aiheeseen liittyen.
Tuotetusta opetusvideosta kerättiin palautetta sosiaali- ja terveysalan opiskelijoilta palautekyselyn muodossa. Kerätyn palautteen perusteella opetusvideo oli sisällöltään kattava ja siitä olisi hyötyä opiskelijoille valmistautuessaan aiheen harjoitteluun käytännössä.
The thesis was implemented as a functional thesis that included a research component. An educational video was created as a result of the functional part. The quality of the educational video was evaluated in the research section using qualitative research methods. In addition, a written report was made as part of the thesis.
The end product of the thesis was an educational video for support material of teaching. The video was based on the theoretical information about the RTA method and educational videos used in teaching collected in the thesis report. The video demonstrated how to use the RTA method and provided detailed observations related to the topic.
Feedback was collected on the produced educational video from social and health care students through a feedback survey. Based on the collected feedback, the educational video was considered comprehensive in content and beneficial for students as they prepared for practical training on the subject.