Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Historiallisen kohteen 3D-mallinnus

Järvenpää, Miina (2024)

Avaa tiedosto
Jarvenpaa_Miina.pdf (2.191Mt)
Lataukset: 


Järvenpää, Miina
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828567
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kajaanin ammattikorkeakoulussa toimiva hyötypelitiimi Clever Simulation Entertainment. Työssä oli tarkoitus luoda 3D-malli Kajaanin linnasta sellaisena, kun se oli ollut ennen tuhoutumistaan. Linnan 3D-malli tuli osaksi N-Lite-kehitysprojektia. Tarkoituksena oli myös käsitellä 3D-ympäristön luontia ja sen työvaiheita teoriaosuuden kautta. Teoriaosuuden eri aiheisiin valittiin muutamia tekniikoita, joiden koettiin olevan oleellisia 3D-ympäristön luomisessa.

Aluksi käytiin hieman läpi sitä, mikä 3D-ympäristö on. Sitten esiteltiin joitakin 3D-ympäristön tekemisen työvaiheita ja tekniikoita. Käsiteltyjä tekniikoita olivat muun muassa orgaaninen- sekä kovien pintojen mallinnus, modulaarinen mallinnus ja fotogrammetria. Näitä työvaiheita käytiin läpi samassa järjestyksessä, kun ne ympäristön luomisessa yleensä etenevät. Jokaisesta aiheesta kerrottiin pääpiirteittäin, sillä opinnäytetyössä oli tarkoitus esitellä tiettyjä tekniikoita, ei selittää niitä perinpohjaisesti.

Toiminnallisessa osuudessa kerrottiin hieman Kajaanin linnan historiasta sekä projektista, johon linnan 3D-malli oli tarkoitettu. Linnan tekeminen käytiin läpi aina suunnittelusta kokoamiseen ja teksturointiin. Teoriaosuudessa käsiteltyjä tekniikoita hyödynnettiin linnan tekemisessä ja erilaiset ratkaisut luomisprosessin aikana pyrittiin selittämään niin, että oli ymmärrettävää, miksi niihin päädyttiin. Työkaluina Kajaanin linnan tekemiseen käytettiin mallinuksessa Blender 3D -mallinnusohjelmaa, teksturoinnissa Quixel Mixeriä sekä Adobe Substance 3D Painteria ja lopuksi linna vietiin Unreal Engine -pelimoottoriin.

Lopputulos oli toimiva kokonaisuus, joka täytti toimeksiantajan tarpeet. Linna toimi hyvin siihen tarkoitukseen, jota varten se oli tehty. Lopuksi käytiin läpi linnan mahdollista jatkokehitystä sekä pohdittiin hieman koko opinnäytetyöprosessia.
 
Clever Simulation Entertainment, a utility game team operating at Kajaani University of Applied Sciences, commissioned the thesis. The purpose of the work was to create a 3D model of Kajaani Castle as it had been before its destruction. The 3D model of the castle became part of the N-Lite development project. The purpose was also to present the creation of a 3D environment and its work phases through the theory part. A few techniques were chosen for the different topics of the theory section, which were considered essential in creating a 3D environment.

At first, the subject of 3D environment was explored a little bit. Then, some work steps and techniques for making a 3D environment were presented. The discussed techniques included organic and hard surface modeling, modular modeling and photogrammetry. These work phases were reviewed in the same order as they usually proceed when creating an environment. Each topic was explained in outline, because the thesis was intended to present certain techniques, not to explain them thoroughly.

In the project part of the thesis, a part was told about the history of Kajaani Castle and the project for which the 3D model of the castle was intended. Making the castle included the phases from design to assembly and texturing. The techniques discussed in the theory part were utilized in making the castle, and various solutions during the creation process were tried to be explained in such a way that it was understandable why they were made. The tools used to make the Kajaani castle were Blender 3D modeling program, Quixel Mixer and Adobe Substance 3D Painter for texturing, and finally the castle was exported to the Unreal Engine game engine.

The outcome of the project was a fine product that met the client’s needs. The castle worked well for the purpose it was made for. In the end, some of the possible future developments of the castle were explored and the whole process of creating the thesis was discussed.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste