Etäkuntoutus osana kuntoutuspalveluita
Kilpi, Mikko (2024)
Kilpi, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112029016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112029016
Tiivistelmä
Digitaaliset palvelut yleistyvät kuntoutusalalla. Väestön ikääntyminen, terveyden ja hyvinvoinnin tukemisen tarpeen kasvu sekä kasvavat taloudelliset paineet lisäävät digitaalisten palveluiden tarvetta, etäkuntoutusta mukaan lukien. Etenkin vuonna 2019 globaalisti alkaneen koronapandemian seurauksena etäkuntoutusta ryhdyttiin hyödyntämään aiempaa enemmän ammattilaisten ja asiakkaiden välisissä kontakteissa.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tavoitteena oli selvittää etäkuntoutuksen edellytyksiä ja suosituksia. Kirjallisuuskatsauksen tiedonhaku toteutettiin PubMed, Pedro, Medic ja CINAHL (Ebsco) tietokantoihin. Yhteensä tutkimusaineistoon valikoitui 12 tutkimusta hakukriteerien ja arvioinnin perusteella.
Aineistosta muodostui kaksi yläteemaa, jotka ovat etäkuntoutuksen vaikutukset kuntoutuspalveluissa sekä etäkuntoutus teknologian suositukset. Tuloksista selvisi, että etäkuntoutus nähdään osana nykyaikaista palveluntarjontaa kuntoutuksen alalla. Etäkuntoutuksen mahdollisuuksista nähdään hyötyvän niin ammattilaiset kuin asiakkaat sekä asiakkaiden omaiset.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tavoitteena oli selvittää etäkuntoutuksen edellytyksiä ja suosituksia. Kirjallisuuskatsauksen tiedonhaku toteutettiin PubMed, Pedro, Medic ja CINAHL (Ebsco) tietokantoihin. Yhteensä tutkimusaineistoon valikoitui 12 tutkimusta hakukriteerien ja arvioinnin perusteella.
Aineistosta muodostui kaksi yläteemaa, jotka ovat etäkuntoutuksen vaikutukset kuntoutuspalveluissa sekä etäkuntoutus teknologian suositukset. Tuloksista selvisi, että etäkuntoutus nähdään osana nykyaikaista palveluntarjontaa kuntoutuksen alalla. Etäkuntoutuksen mahdollisuuksista nähdään hyötyvän niin ammattilaiset kuin asiakkaat sekä asiakkaiden omaiset.