Erityistä tukea tarvitsevat oppilaat Serlachiuksen koululaisohjelmia kehittämässä
Kotiniemi, Taru (2024)
Kotiniemi, Taru
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112029037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112029037
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tavoitteena oli kehittää Serlachius Pääkonttorin ja Kartanon kahta koululaisohjelmaa, Paperia omin käsin-työpajaa sekä Kartanon koululaiskierrosta, vastaamaan entistä paremmin erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden tarpeisiin. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua. Haastatteluaineiston perusteella erityistä tukea tarvitsevat oppilaat toivoivat museovierailun ennakointia kuvastruktuurin avulla, mahdollisuutta käyttää apuvälineitä koululaisohjelmien aikana sekä keskittymistä tukevaa ympäristöä. Erityistä tukea tarvitsevat oppilaat toivoivat aktiivista roolia koululaisvierailun suunnittelussa.
Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda toimintamalli erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden museovierailuja varten. Toimintamallia yhteiskehitettiin palvelumuotoilun menetelmiä käyttämällä. Toimintamalliksi luotiin ehdotus Osallistavasta museovierailusta, jossa erityistä tukea tarvitsevat oppilaat osallistuvat ryhmänä museovierailun suunnitteluun esimerkiksi sähköisen lomakkeen avulla. Lomakkeen avulla he osallistuvat museovierailun sisällön, toimintatapojen, aikataulun sekä mahdollisten taukojen suunnitteluun. Jatkotutkimusideaksi nousi lasten ja nuorten asiakasraatitoiminnan kehittäminen Serlachiukselle.
Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda toimintamalli erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden museovierailuja varten. Toimintamallia yhteiskehitettiin palvelumuotoilun menetelmiä käyttämällä. Toimintamalliksi luotiin ehdotus Osallistavasta museovierailusta, jossa erityistä tukea tarvitsevat oppilaat osallistuvat ryhmänä museovierailun suunnitteluun esimerkiksi sähköisen lomakkeen avulla. Lomakkeen avulla he osallistuvat museovierailun sisällön, toimintatapojen, aikataulun sekä mahdollisten taukojen suunnitteluun. Jatkotutkimusideaksi nousi lasten ja nuorten asiakasraatitoiminnan kehittäminen Serlachiukselle.