Unen määrä ja laatu alakouluikäisillä : sekä vaikutus heidän elämänsä osa-alueisiin ja terveyteen
Bath, Sheba; Poe, Nehlayhtoo (2024)
Bath, Sheba
Poe, Nehlayhtoo
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129124
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää alakouluikäisten unen laatua ja määrää sekä kartoittaa heidän nukkumistottumuksiaan. Kyselytutkimuksen avulla pyritään saamaan oppilaat pohtimaan omia nukkumistottumuksiaan. Tavoitteena on, että oppilaat oppivat tunnistamaan oman unentarpeensa ja löytävät keinoja parantaa unen laatua ja määrää. Lisäksi tavoitteena on lisätä alakouluikäisten tietoisuutta unen tärkeydestä ja herättää heissä kiinnostusta unen laadun ja määrän merkitykseen.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään unen eri osa-alueita, kuten mitä uni on, univaiheet, unirytmi, unettomuuden taustatekijät, uneen vaikuttavat tekijät sekä alakouluikäinen. Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja opinnäytetyö toteutettiin empiirisesti kyselytutkimuksena. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä. Kysely kohdennettiin Pohjanmaalla sijaitsevan alakouluun 5.–6. luokan oppilaille. Tutkimukseen osallistui 13 alakouluikäistä oppilasta. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa alakouluikäisistä nukkuu keskimäärin 8 tuntia, mikä on suosituksia vähemmän, vaikka suurin osa koki unen riittävän. Nukkumaanmeno ja heräämisajat olivat epäsäännöllisempiä viikonloppuisin, jolloin oppilaat nukkuivat pidempään. Nukahtamisvaikeuksia esiintyi useilla oppilailla, ja syyt vaihtelivat ulkoisista häiriöistä, kuten melusta sisäisiin huoliin. Johtopäätöksissä havaittiin, että vaikka oppilaat eivät aina tunnistaneet unen ja päiväväsymyksen välistä yhteyttä, he ymmärsivät unen tärkeyden oppimisen ja koulumenestyksen kannalta.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään unen eri osa-alueita, kuten mitä uni on, univaiheet, unirytmi, unettomuuden taustatekijät, uneen vaikuttavat tekijät sekä alakouluikäinen. Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja opinnäytetyö toteutettiin empiirisesti kyselytutkimuksena. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä. Kysely kohdennettiin Pohjanmaalla sijaitsevan alakouluun 5.–6. luokan oppilaille. Tutkimukseen osallistui 13 alakouluikäistä oppilasta. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa alakouluikäisistä nukkuu keskimäärin 8 tuntia, mikä on suosituksia vähemmän, vaikka suurin osa koki unen riittävän. Nukkumaanmeno ja heräämisajat olivat epäsäännöllisempiä viikonloppuisin, jolloin oppilaat nukkuivat pidempään. Nukahtamisvaikeuksia esiintyi useilla oppilailla, ja syyt vaihtelivat ulkoisista häiriöistä, kuten melusta sisäisiin huoliin. Johtopäätöksissä havaittiin, että vaikka oppilaat eivät aina tunnistaneet unen ja päiväväsymyksen välistä yhteyttä, he ymmärsivät unen tärkeyden oppimisen ja koulumenestyksen kannalta.