Työntekijän perehdytys sijaishuoltoyksikössä : selvitys tilaajaorganisaation perehdytyksen nykytilasta
Koivumäki, Anni-Maria (2024)
Koivumäki, Anni-Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129150
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää tilaajaorganisaation uusimpien työntekijöiden kokemus tilaajaorganisaation perehdytyksen nykytilanteesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvityksen kautta kehittää tilaajaorganisaation perehdytystä uusille työntekijöille. Tutkimuskysymyksinä olivat: mikä tilaajaorganisaation nykyisessä perehdytyksessä on hyvää ja mitä perehdytyksessä tulisi kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin lastensuojelun sijaishuoltoon ja siellä työskentelyyn sekä perehdytyksen perustaan, merkitykseen ja tavoitteisiin sekä perehdytyksen vastuisiin ja rooleihin. Teoriaosuuden ja työntilaajan toiveiden pohjalta muodostettiin kyselylomake. Opinnäytetyöprosessissa toteutetusta kyselystä kertynyt aineistoa oli määrällistä sekä laadullista. Määrällinen aineisto analysoitiin numeraalisessa muodossa hyödyntäen tilastollisia tunnuslukuja. Määrällistä aineistoa täydentämään oli myös laadullista aineistoa, jota pyrittiin analysoimaan poimimalla oleellisia ja toistovia asioita esille. Aineistoa pyrittiin vertaamaan laadittuun teoriapohjaan.
Saatujen tulosten perusteella voidaan olettaa työnteilaajaorganisaation perehdytysprosessin nykytilanteen olevan pääsääntöisesti hyvä. Tuloksissa kuitenkin esiintyi myös runsasta hajontaa ja kehityskohteita löytyi. Tulosten perusteella voitiin muodostaa kehitysehdotuksia tilaajaorganisaatiolle. The purpose of the thesis was to find out the experience of the newest employees of the client organization regarding the current situation of orientation in the client organization. The purpose of the thesis was to develop the organization´s orientation throught the survey. The aim of the thesis was to find out what is good in the current orientation of the client organization and what should be developed in the orientation.
In the theory part of the thesis, the topics were child welfare, child welfare unit and working in child welfare unit and the basics, purpose and goals of orientation, as well as the responsibilities and roles of orientation. Based on the theory and the wishes of the client organization, a survey was created. The material gathered from the survey carried out in the thesis process was quantitative and qualitative. Quantitative material was analyzed in numerical form using statistical indicators. To complement the quantitative material, there was also qualitative material, which was analyzed by picking up relevant and repetitive contents. An attempt was made to compare the material with theory.
Based on the results obtained, it can be assumed that the current situation of the client organization's orientation process is generally good. However, there was also a wide spread in the results and areas for development were found. Based on the results, development proposals could be made for the client organization.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin lastensuojelun sijaishuoltoon ja siellä työskentelyyn sekä perehdytyksen perustaan, merkitykseen ja tavoitteisiin sekä perehdytyksen vastuisiin ja rooleihin. Teoriaosuuden ja työntilaajan toiveiden pohjalta muodostettiin kyselylomake. Opinnäytetyöprosessissa toteutetusta kyselystä kertynyt aineistoa oli määrällistä sekä laadullista. Määrällinen aineisto analysoitiin numeraalisessa muodossa hyödyntäen tilastollisia tunnuslukuja. Määrällistä aineistoa täydentämään oli myös laadullista aineistoa, jota pyrittiin analysoimaan poimimalla oleellisia ja toistovia asioita esille. Aineistoa pyrittiin vertaamaan laadittuun teoriapohjaan.
Saatujen tulosten perusteella voidaan olettaa työnteilaajaorganisaation perehdytysprosessin nykytilanteen olevan pääsääntöisesti hyvä. Tuloksissa kuitenkin esiintyi myös runsasta hajontaa ja kehityskohteita löytyi. Tulosten perusteella voitiin muodostaa kehitysehdotuksia tilaajaorganisaatiolle.
In the theory part of the thesis, the topics were child welfare, child welfare unit and working in child welfare unit and the basics, purpose and goals of orientation, as well as the responsibilities and roles of orientation. Based on the theory and the wishes of the client organization, a survey was created. The material gathered from the survey carried out in the thesis process was quantitative and qualitative. Quantitative material was analyzed in numerical form using statistical indicators. To complement the quantitative material, there was also qualitative material, which was analyzed by picking up relevant and repetitive contents. An attempt was made to compare the material with theory.
Based on the results obtained, it can be assumed that the current situation of the client organization's orientation process is generally good. However, there was also a wide spread in the results and areas for development were found. Based on the results, development proposals could be made for the client organization.