Valmentavan johtamisen kehittäminen HUSin asiakkuushallinnan yksikössä: nykytilan analyysi ja kehitysehdotusten laadinta
Salin, Erica; Sivunen, Karoliina (2024)
Salin, Erica
Sivunen, Karoliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129285
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa HUSin asiakkuushallinnan yksikön valmentavan johtamisen nykytilasta, kehittämisen tarpeista ja esittää tietoon perustuvia kehitysehdotuksia, jotta yksikössä voidaan tulevaisuudessa käyttää valmentavan johtamisen keinoja laadukkaammin. Tarkoituksena oli kuvata, kuinka valmentava johtaminen toteutuu HUSin asiakkuushallinnan yksikössä ja kuinka kyseinen johtamistyyli on henkilöstön näkökulmasta koettu.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä tutkimuksellisena kehittämistyönä, laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Kehittämistyössä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja yhteiskehittämisen työpajaa ensisijaisina tiedonkeruumenetelminä. Haastatteluista (N=9) saatiin tietoa valmentavan johtamisen ilmenemisestä ja haasteista asiakkuushallinnan yksikössä sekä kehittämisehdotuksia laadukkaampaan valmentavan johtamisen toteuttamiseen. Yksikölle järjestetyssä yhteiskehittämisen työpajassa (N=8) esitettiin haastatteluista saadut tulokset ja niiden pohjalta kehitettiin konkreettisia ratkaisuja vaikuttavammalle valmentavan johtamisen toteuttamiselle. Yksikön haasteina olivat valmentavan johtamisen määrittelemättömyys, esihenkilön kiire ja ajanpuute sekä riittämätön tuki. Haasteisiin vastattiin kehittämisideoiden kautta, kuten keskustelujen ajan lisäämisellä, henkilökohtaisilla tavoitteiden asettamisella ja valmentavan johtamisen määrittelemisellä.
Tuloksien mukaan valmentavaa johtamista toteutetaan yksikössä osittain, mutta sen täysimääräinen hyödyntäminen jää puutteelliseksi resurssien ja käytännön esteiden vuoksi. Työpajasta koottiin yksikön käyttöön kirjallinen tuotos, joka sisältää työpajan tulokset ja kehitysehdotukset toimenpiteineen, valmentavan johtamisen laadukkaammalle toteuttamiselle. Kehitysehdotusten jalkauttaminen on asiakkuushallinnan yksikön vastuulla. Mahdollinen jatkotutkimusaihe voisi tarkastella kehitysehdotusten jalkauttamisen pitkän aikavälin onnistumista.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä tutkimuksellisena kehittämistyönä, laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Kehittämistyössä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja yhteiskehittämisen työpajaa ensisijaisina tiedonkeruumenetelminä. Haastatteluista (N=9) saatiin tietoa valmentavan johtamisen ilmenemisestä ja haasteista asiakkuushallinnan yksikössä sekä kehittämisehdotuksia laadukkaampaan valmentavan johtamisen toteuttamiseen. Yksikölle järjestetyssä yhteiskehittämisen työpajassa (N=8) esitettiin haastatteluista saadut tulokset ja niiden pohjalta kehitettiin konkreettisia ratkaisuja vaikuttavammalle valmentavan johtamisen toteuttamiselle. Yksikön haasteina olivat valmentavan johtamisen määrittelemättömyys, esihenkilön kiire ja ajanpuute sekä riittämätön tuki. Haasteisiin vastattiin kehittämisideoiden kautta, kuten keskustelujen ajan lisäämisellä, henkilökohtaisilla tavoitteiden asettamisella ja valmentavan johtamisen määrittelemisellä.
Tuloksien mukaan valmentavaa johtamista toteutetaan yksikössä osittain, mutta sen täysimääräinen hyödyntäminen jää puutteelliseksi resurssien ja käytännön esteiden vuoksi. Työpajasta koottiin yksikön käyttöön kirjallinen tuotos, joka sisältää työpajan tulokset ja kehitysehdotukset toimenpiteineen, valmentavan johtamisen laadukkaammalle toteuttamiselle. Kehitysehdotusten jalkauttaminen on asiakkuushallinnan yksikön vastuulla. Mahdollinen jatkotutkimusaihe voisi tarkastella kehitysehdotusten jalkauttamisen pitkän aikavälin onnistumista.