Markkinointisuunnitelma asiantuntijapalveluita tarjoavalle yritykselle
Huotari, Emilia (2024)
Huotari, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229363
Tiivistelmä
Markkinointisuunnitelma on yksilöllinen kokonaisuus, joka pohjautuu yrityksen liiketoimintaan, strategiaan ja visioon. Markkinointisuunnitelman tulee olla yksinkertainen ja helposti ymmärrettävä, mutta kuitenkin riittävän täsmällinen, jotta se on markkinoinnin toteutuksessa avuksi. Markkinointisuunnitelma tavoitteena on koota kaikki markkinoinnin elementit yhdeksi kokonaisuudeksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä toimeksiantajalle selkeä markkinointisuunnitelma, jonka avulla markkinointia pystyttäisiin toteuttamaan tehokkaammin uudessa liikunta-alan yrityksessä. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö sai alkunsa toimeksiantajan tarpeesta, koska vuoden vaihteessa perustetulle Yritys X:lle ei ollut vielä tehty markkinointisuunnitelmaa. Yritys X toimii liikunta-alalla ja tarjoaa asiantuntijapalveluita, joihin kuuluu esimerkiksi urheilufysioterapia, lihashuolto sekä erilaiset valmennukset.
Tietoperusta on rakennettu toimeksiantajalle tehdyn markkinointisuunnitelman sisällön pohjalta. Tiedonhankintaan on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta esimerkiksi markkinoinnin, markkinointisuunnitelman kuin viestinnän alueilta. Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytäänkin markkinoinnin ja markkinointisuunnitelman eri osa-alueisiin. Koska markkinointia ei Yritys X:n puolesta vielä aikaisemmin ollut tehty, opinnäytetyössä ei voitu käyttää aiemmin mitattua dataa. Tässä työssä keskityttiinkin Yritys X:n toimialan ja markkinan kartoittamiseen. Analysointiin käytettiin asiakas- sekä kilpailija analyysejä sekä SWOT:in ja 7P:n tarkastelua.
Keskeisenä tuotoksena opinnäytetyössä on markkinointisuunnitelma toimeksiantajan käyttöön. Suunnitelmaa voidaan käyttää niin markkinoinnin suunnitteluun kuin toteutukseen. Työn lopussa on esitetty toteutetun markkinointisuunnitelman tulokset ja ehdotukset suunnitelman kehittämiselle. Koska markkinointia ei ole vielä laajasti toteutettu eikä seurattu, toimenpiteiden mittaaminen ja seuranta ovat kriittisessä osassa, että haluttu kohderyhmä saadaan tavoitettua tehokkaimmin.
Valmista markkinointisuunnitelmaa toimeksiantaja tulee hyödyntämään Yritys X:n markkinoinnin suunnittelussa. Toimeksiantaja koki markkinointisuunnitelman vastaavan heidän tarpeitaan ja odotuksiaan, sekä kokivat suunnitelman monipuoliseksi että kattavaksi, jota opinnäytetyössä myös lähdettiin hakemaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä toimeksiantajalle selkeä markkinointisuunnitelma, jonka avulla markkinointia pystyttäisiin toteuttamaan tehokkaammin uudessa liikunta-alan yrityksessä. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö sai alkunsa toimeksiantajan tarpeesta, koska vuoden vaihteessa perustetulle Yritys X:lle ei ollut vielä tehty markkinointisuunnitelmaa. Yritys X toimii liikunta-alalla ja tarjoaa asiantuntijapalveluita, joihin kuuluu esimerkiksi urheilufysioterapia, lihashuolto sekä erilaiset valmennukset.
Tietoperusta on rakennettu toimeksiantajalle tehdyn markkinointisuunnitelman sisällön pohjalta. Tiedonhankintaan on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta esimerkiksi markkinoinnin, markkinointisuunnitelman kuin viestinnän alueilta. Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytäänkin markkinoinnin ja markkinointisuunnitelman eri osa-alueisiin. Koska markkinointia ei Yritys X:n puolesta vielä aikaisemmin ollut tehty, opinnäytetyössä ei voitu käyttää aiemmin mitattua dataa. Tässä työssä keskityttiinkin Yritys X:n toimialan ja markkinan kartoittamiseen. Analysointiin käytettiin asiakas- sekä kilpailija analyysejä sekä SWOT:in ja 7P:n tarkastelua.
Keskeisenä tuotoksena opinnäytetyössä on markkinointisuunnitelma toimeksiantajan käyttöön. Suunnitelmaa voidaan käyttää niin markkinoinnin suunnitteluun kuin toteutukseen. Työn lopussa on esitetty toteutetun markkinointisuunnitelman tulokset ja ehdotukset suunnitelman kehittämiselle. Koska markkinointia ei ole vielä laajasti toteutettu eikä seurattu, toimenpiteiden mittaaminen ja seuranta ovat kriittisessä osassa, että haluttu kohderyhmä saadaan tavoitettua tehokkaimmin.
Valmista markkinointisuunnitelmaa toimeksiantaja tulee hyödyntämään Yritys X:n markkinoinnin suunnittelussa. Toimeksiantaja koki markkinointisuunnitelman vastaavan heidän tarpeitaan ja odotuksiaan, sekä kokivat suunnitelman monipuoliseksi että kattavaksi, jota opinnäytetyössä myös lähdettiin hakemaan.
