Tulevaisuusvalmentajan opas
Rantaniva, Antti; Eerikäinen, Ville (2024)
Rantaniva, Antti
Eerikäinen, Ville
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:oerfi-202406_00027968_5
https://urn.fi/urn:nbn:fi:oerfi-202406_00027968_5
Tiivistelmä
Miten ohjausalan ammattilaisen tulisi käsitellä tulevaisuutta nuorten kanssa? Mitä siinä tulisi ottaa huomioon? Millaisilla menetelmillä nuorten tulevaisuusajattelua ja -uskoa voisi vahvistaa?
Tulevaisuusvalmentajan opas tarjoaa näihin kysymyksiin vastauksia ja antaa nuorten kanssa työskenteleville mahdollisuuden oman osaami sensa päivittämiseen. Tulevaisuusvalmennusta on testattu ja kehitetty
Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa, vuosina 2021–2023 toteutetussa Ohjaamo Olkkari 2.0 -hankkeessa Etelä-Savossa. Tavoitteena oli kehittää käytännöllisiä ohjausmenetelmiä, joiden avulla nuoria voitaisiin
tukea toivotunlaisen ja mielekkään elämän hahmottamisessa sekä oman polun löytämisessä uhkakuvia ja epävarmuutta pursuavassa maailmassa.
Tähän oppaaseen on koottu joukko hankkeen kehittämistyön ja toteutet tujen valmennusten tuloksena syntyneitä esimerkkiharjoituksia sekä käy tännön vinkkejä tulevaisuuden käsittelyyn nuorten kanssa. Nämä sopivat erinomaisesti työvälineiksi esimerkiksi ohjaamoiden, nuorten työpajojen, etsivän nuorisotyön sekä muiden nuorille suunnattujen ohjauspalveluiden käyttöön. Yhtä lailla opas soveltuu oppimateriaaliksi alaa opiskeleville.
Oppaassa esiteltävä tulevaisuusvalmennus on ryhmä- ja yksilövalmennuksesta koostuva ohjauksellinen kokonaisuus, jonka aiheita ovat tulevaisuus ja sen tarkastelu sekä yleisestä että henkilökohtaisesta näkökulmasta.
Oppaan sisältämien harjoitusten tavoitteena on vahvistaa nuorten tulevaisuustaitoja, tulevaisuusajattelua ja resilienssiä. Tulevaisuusvalmennuksella herätellään optimismia ja toiveikkuutta sekä ajatusta siitä, että monista uhkakuvista ja mahdollisista heikoista näkymistä huolimatta tulevaisuuden kehityskulkuihin on mahdollista vaikuttaa ja että ne voivat tuoda mukanaan myös erilaisia mielenkiintoisia mahdollisuuksia.
Tulevaisuusvalmennuksen kehittämistyössä on painotettu erityisesti nuorisotyöllistä näkökulmaa, jossa korostuvat toiminnallisten, pelillisten ja luovien menetelmien hyödyntäminen, nuorilähtöisyys sekä nuorten aito kohtaaminen. Valmennuksen pohjana on hyödynnetty aiemmin Suomessa tehtyä aiheeseen liittyvää tutkimus- ja kehittämistyötä, kuten Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksen lanseeraamaa tulevaisuusohjauksen mallia.
Tulevaisuusvalmentajan opas tarjoaa näihin kysymyksiin vastauksia ja antaa nuorten kanssa työskenteleville mahdollisuuden oman osaami sensa päivittämiseen. Tulevaisuusvalmennusta on testattu ja kehitetty
Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa, vuosina 2021–2023 toteutetussa Ohjaamo Olkkari 2.0 -hankkeessa Etelä-Savossa. Tavoitteena oli kehittää käytännöllisiä ohjausmenetelmiä, joiden avulla nuoria voitaisiin
tukea toivotunlaisen ja mielekkään elämän hahmottamisessa sekä oman polun löytämisessä uhkakuvia ja epävarmuutta pursuavassa maailmassa.
Tähän oppaaseen on koottu joukko hankkeen kehittämistyön ja toteutet tujen valmennusten tuloksena syntyneitä esimerkkiharjoituksia sekä käy tännön vinkkejä tulevaisuuden käsittelyyn nuorten kanssa. Nämä sopivat erinomaisesti työvälineiksi esimerkiksi ohjaamoiden, nuorten työpajojen, etsivän nuorisotyön sekä muiden nuorille suunnattujen ohjauspalveluiden käyttöön. Yhtä lailla opas soveltuu oppimateriaaliksi alaa opiskeleville.
Oppaassa esiteltävä tulevaisuusvalmennus on ryhmä- ja yksilövalmennuksesta koostuva ohjauksellinen kokonaisuus, jonka aiheita ovat tulevaisuus ja sen tarkastelu sekä yleisestä että henkilökohtaisesta näkökulmasta.
Oppaan sisältämien harjoitusten tavoitteena on vahvistaa nuorten tulevaisuustaitoja, tulevaisuusajattelua ja resilienssiä. Tulevaisuusvalmennuksella herätellään optimismia ja toiveikkuutta sekä ajatusta siitä, että monista uhkakuvista ja mahdollisista heikoista näkymistä huolimatta tulevaisuuden kehityskulkuihin on mahdollista vaikuttaa ja että ne voivat tuoda mukanaan myös erilaisia mielenkiintoisia mahdollisuuksia.
Tulevaisuusvalmennuksen kehittämistyössä on painotettu erityisesti nuorisotyöllistä näkökulmaa, jossa korostuvat toiminnallisten, pelillisten ja luovien menetelmien hyödyntäminen, nuorilähtöisyys sekä nuorten aito kohtaaminen. Valmennuksen pohjana on hyödynnetty aiemmin Suomessa tehtyä aiheeseen liittyvää tutkimus- ja kehittämistyötä, kuten Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksen lanseeraamaa tulevaisuusohjauksen mallia.