Markkinoinnin kehittäminen data-analytiikan avulla
Iijolainen, Niko (2024)
Iijolainen, Niko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229490
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kohdeyrityksen verkkosivu- ja markkinointidatan seurantaa ja raportointia. Opinnäytetyön kohdeyrityksenä toimi ohjelmistoalan yritys, jonka päätuotteet ovat erilaiset toiminnanohjausjärjestelmät.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin tiedolla johtamista eri näkökulmista, tiedon visualisointia ja markkinointidatan hyödyntämistä päätöksenteossa liiketoiminnassa ja markkinoinnissa. Lähestymistapana opinnäytetyössä oli tapaustutkimus ja tiedonkeruumenetelminä teemahaastattelut ja havainnointi. Tutkimukseen haastateltiin kohdeyrityksen kolmea markkinointitiimin jäsentä sekä yhtä data-asiantuntijaa. Oma havainnointi täydensi haastatteluja.
Haastattelujen ja havainnoinnin pohjalta opinnäytetyössä tehtiin kehitysehdotuksia datan seurantaan ja raportointiin. Looker Studio -työkalusta saatavassa raportissa on nykyisellään liikaa informaatiota. Se, mikä data on olennaista raportoinnin ja markkinoinnin kannalta, tulee määritellä tiimin sisällä. Datasta pitäisi näkyä selkeästi se, kun verkkosivustolla kävijä konvertoituu liidiksi eli potentiaaliseksi asiakkaaksi. Näin pystytään paremmin tuottamaan verkkosivus-toille sellaisia sisältöjä, jotka edesauttavat kävijän ostoprosessia.
Raporttien visuaalisuutta tulee edelleen kehittää. Samassa kaaviossa tulee olla vain muutama eri asia, ei esimerkiksi kuutta eri asiaa, jolloin raportin käyttäjä ei pysty hahmottamaan olennaista informaatiota. Raporttinäkymässä saisi olla ylimpänä olennaisimmat tiedot ja se alapuolella täydentävät tai vähemmän merkitykselliset tiedot. Myös raporttien värimaailmassa on parannettavaa.
Markkinoinnin data voitaisiin myös yhdistää myynnin dataan, jolloin voitaisiin määritellä tarkemmin ne mittarit, jotka osoittavat potentiaaliset asiakkaat. Näin voitaisiin selvittää esimerkiksi liidistä mahdollisuudeksi -konversio.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin tiedolla johtamista eri näkökulmista, tiedon visualisointia ja markkinointidatan hyödyntämistä päätöksenteossa liiketoiminnassa ja markkinoinnissa. Lähestymistapana opinnäytetyössä oli tapaustutkimus ja tiedonkeruumenetelminä teemahaastattelut ja havainnointi. Tutkimukseen haastateltiin kohdeyrityksen kolmea markkinointitiimin jäsentä sekä yhtä data-asiantuntijaa. Oma havainnointi täydensi haastatteluja.
Haastattelujen ja havainnoinnin pohjalta opinnäytetyössä tehtiin kehitysehdotuksia datan seurantaan ja raportointiin. Looker Studio -työkalusta saatavassa raportissa on nykyisellään liikaa informaatiota. Se, mikä data on olennaista raportoinnin ja markkinoinnin kannalta, tulee määritellä tiimin sisällä. Datasta pitäisi näkyä selkeästi se, kun verkkosivustolla kävijä konvertoituu liidiksi eli potentiaaliseksi asiakkaaksi. Näin pystytään paremmin tuottamaan verkkosivus-toille sellaisia sisältöjä, jotka edesauttavat kävijän ostoprosessia.
Raporttien visuaalisuutta tulee edelleen kehittää. Samassa kaaviossa tulee olla vain muutama eri asia, ei esimerkiksi kuutta eri asiaa, jolloin raportin käyttäjä ei pysty hahmottamaan olennaista informaatiota. Raporttinäkymässä saisi olla ylimpänä olennaisimmat tiedot ja se alapuolella täydentävät tai vähemmän merkitykselliset tiedot. Myös raporttien värimaailmassa on parannettavaa.
Markkinoinnin data voitaisiin myös yhdistää myynnin dataan, jolloin voitaisiin määritellä tarkemmin ne mittarit, jotka osoittavat potentiaaliset asiakkaat. Näin voitaisiin selvittää esimerkiksi liidistä mahdollisuudeksi -konversio.