Hyvän mielen työpaikka® -merkin vaikuttavuus työyhteisössä
Njie, Saara (2024)
Njie, Saara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229423
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi MIELI Suomen mielenterveys Ry. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Hyvän mielen työpaikka® -merkin konkreettisia vaikutuksia työyhteisössä. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen ja sen tarkoituksena oli tutkia Hyvän mielen työpaikka® -merkin vaikuttavuutta työyhteisössä. Tutkimus oli MIELI Ry:lle ajankohtainen ja tarpeellinen.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu työhyvinvoinnista ja mielenterveydestä. Tietoperustan lähteinä käytettiin teeman kirjallisuutta. Teorian tietoperustassa on hyödynnetty toimeksiantajan lähettämiä dokumentteja koskien Hyvän mielen työpaikka® -merkin saaneiden työpaikkojen lukumäärää ja Hyvän mielen työpaikka® -merkki hakemusta.
Opinnäytetyössä toteutettiin määrällinen tutkimus käyttäen tiedonkeruu menetelmänä sähköistä kyselyä. Kysely lähetettiin 40 Hyvän mielen työpaikka® -merkin saaneille työpaikalle syksyn 2024 aikana. Kyselyyn vastanneita työpaikkoja oli 15, joten vastausprosentti oli 37,5 %. Tutkimuksen vastaukset on esitetty graafisesti ja sisällön analyysia käyttäen. 100 % kyselyyn vastanneista työpaikoista toteavat mielenterveydellisistä asioista puhumisen kynnyksen olevan madaltunut. 40 % vastanneista työpaikoista kertovat Hyvän mielen työpaikka® -merkin hakemisen ja sen saamisen olevan edistänyt työntekijöiden mielenterveyttä. Toimeksiantaja oli tyytyväinen tutkimuksessa saatuihin tuloksiin. Tuloksia on mahdollisuus käyttää Hyvän mielen työpaikka® -merkin markkinoinnissa. Tulokset näyttävät myös, kuinka Hyvän mielen työpaikka® -merkillä on suoranaista vaikutusta työntekijöiden mielenterveydelliseen hyvinvointiin.
Kehitysehdotuksina opinnäytetyöntekijä esittää Hyvän mielen työpaikka® -merkin vaikuttavuuden tutkimista tulevaisuudessa teemahaastattelua hyödyntäen ja esihenkilöstön ja johdon roolien merkityksellisyyden tuonnista näkyvämmin esiin Hyvän mielen työpaikka® -merkkihakemuksessa
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu työhyvinvoinnista ja mielenterveydestä. Tietoperustan lähteinä käytettiin teeman kirjallisuutta. Teorian tietoperustassa on hyödynnetty toimeksiantajan lähettämiä dokumentteja koskien Hyvän mielen työpaikka® -merkin saaneiden työpaikkojen lukumäärää ja Hyvän mielen työpaikka® -merkki hakemusta.
Opinnäytetyössä toteutettiin määrällinen tutkimus käyttäen tiedonkeruu menetelmänä sähköistä kyselyä. Kysely lähetettiin 40 Hyvän mielen työpaikka® -merkin saaneille työpaikalle syksyn 2024 aikana. Kyselyyn vastanneita työpaikkoja oli 15, joten vastausprosentti oli 37,5 %. Tutkimuksen vastaukset on esitetty graafisesti ja sisällön analyysia käyttäen. 100 % kyselyyn vastanneista työpaikoista toteavat mielenterveydellisistä asioista puhumisen kynnyksen olevan madaltunut. 40 % vastanneista työpaikoista kertovat Hyvän mielen työpaikka® -merkin hakemisen ja sen saamisen olevan edistänyt työntekijöiden mielenterveyttä. Toimeksiantaja oli tyytyväinen tutkimuksessa saatuihin tuloksiin. Tuloksia on mahdollisuus käyttää Hyvän mielen työpaikka® -merkin markkinoinnissa. Tulokset näyttävät myös, kuinka Hyvän mielen työpaikka® -merkillä on suoranaista vaikutusta työntekijöiden mielenterveydelliseen hyvinvointiin.
Kehitysehdotuksina opinnäytetyöntekijä esittää Hyvän mielen työpaikka® -merkin vaikuttavuuden tutkimista tulevaisuudessa teemahaastattelua hyödyntäen ja esihenkilöstön ja johdon roolien merkityksellisyyden tuonnista näkyvämmin esiin Hyvän mielen työpaikka® -merkkihakemuksessa