TURVALLISUUTTA PARANTAVIEN MENETELMIEN KÄYTTÖÖNOTTO : Tapaustutkimus: Suomen Meripelastusseuran ohjaamotyöskentelymenetelmä
Stenberg, Marko (2015)
Stenberg, Marko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502061975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502061975
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten komentosiltayhteistyötä tukevien menetelmien käyttöönottoa voidaan edistää. Käytännön tapauksena tutkittiin Suomen Meripelastusseuran ohjaamotyöskentelymenetelmän käyttöönottoa.
Tavoitteena oli selvittää, miten komentosiltayhteistyötä tukevien menetelmien ja toimintatapojen käyttöönoton onnistumista voidaan varmistaa. Tuloksena luotiin toteutusmalli komentosiltayhteistyön työskentelymenetelmien käyttöönottoa varten. Malli mukautettiin vastaamaan merenkulun komentosiltayhteistyölle ominaista toimintaympäristöä. Malli muodostaa käyttöönoton suunnittelun ja toteutuksen apuvälineen, jolla voidaan varmistaa henkilöstön sitoutumista uusien menetelmien käyttämiseen.
Toisena tavoitteena oli tutkia Suomen Meripelastusseuran ohjaamotyöskentely-menetelmän käyttöönoton tilannetta ja luoda suositukset käyttöönoton jatkamiselle tutkimustulosten ja yleisen käyttöönottomallin mukaisesti.
Suomen Meripelastusseuran ohjaamotyöskentelymenetelmää koskeva tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena pelastusalusten päälliköille. Tutkimuksessa hyödyn-nettiin uuden teknologian käyttöönottohalukkuutta mittaavan UTAUT-mallin mukaista rakennetta.
Tulosten mukaan ohjaamotyöskentelymenetelmää pidettiin pääosin hyödyllisenä ja turvallisuutta parantavana toimintatapana. Sen käyttöönoton ei kuitenkaan uskottu onnistuvan ilman riittävää tukea. Vastaajat myös epäilivät käyttöönoton toteutumista lähivuosina, koska uskoivat meripelastusasemien vapaaehtoismiehistön suhtautuvan siihen kielteisesti. Lisäksi epäiltiin Meripelastusseuran kykyä toimittaa käyttöönotossa tarvittavaa tukea.
Ohjaamotyöskentelymenetelmän käyttöönoton jatkaminen ja sen sisällyttäminen Meripelastusseuran yksiköiden toimintatapoihin edellyttää koko organisaation sitoutumista hankkeeseen, suunnitelmallista etenemistä sekä riittävien voimavarojen ohjaamista teknisiin edellytyksiin ja koulutukseen.
Tavoitteena oli selvittää, miten komentosiltayhteistyötä tukevien menetelmien ja toimintatapojen käyttöönoton onnistumista voidaan varmistaa. Tuloksena luotiin toteutusmalli komentosiltayhteistyön työskentelymenetelmien käyttöönottoa varten. Malli mukautettiin vastaamaan merenkulun komentosiltayhteistyölle ominaista toimintaympäristöä. Malli muodostaa käyttöönoton suunnittelun ja toteutuksen apuvälineen, jolla voidaan varmistaa henkilöstön sitoutumista uusien menetelmien käyttämiseen.
Toisena tavoitteena oli tutkia Suomen Meripelastusseuran ohjaamotyöskentely-menetelmän käyttöönoton tilannetta ja luoda suositukset käyttöönoton jatkamiselle tutkimustulosten ja yleisen käyttöönottomallin mukaisesti.
Suomen Meripelastusseuran ohjaamotyöskentelymenetelmää koskeva tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena pelastusalusten päälliköille. Tutkimuksessa hyödyn-nettiin uuden teknologian käyttöönottohalukkuutta mittaavan UTAUT-mallin mukaista rakennetta.
Tulosten mukaan ohjaamotyöskentelymenetelmää pidettiin pääosin hyödyllisenä ja turvallisuutta parantavana toimintatapana. Sen käyttöönoton ei kuitenkaan uskottu onnistuvan ilman riittävää tukea. Vastaajat myös epäilivät käyttöönoton toteutumista lähivuosina, koska uskoivat meripelastusasemien vapaaehtoismiehistön suhtautuvan siihen kielteisesti. Lisäksi epäiltiin Meripelastusseuran kykyä toimittaa käyttöönotossa tarvittavaa tukea.
Ohjaamotyöskentelymenetelmän käyttöönoton jatkaminen ja sen sisällyttäminen Meripelastusseuran yksiköiden toimintatapoihin edellyttää koko organisaation sitoutumista hankkeeseen, suunnitelmallista etenemistä sekä riittävien voimavarojen ohjaamista teknisiin edellytyksiin ja koulutukseen.