TAIKA Ikääntymisen merkkeihin -tuotelinjan kuluttajatestaus: raaka-aineiden vaikutukset ja tuoteväittämät
Perämäki, Miisa; Paukku, Annika (2024)
Perämäki, Miisa
Paukku, Annika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112329531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112329531
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa kuluttajatutkimus TAIKA Ikääntymisen merkkeihin -tuotelinjan kosmetiikkatuotteiden vaikutuksista. Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä tietoa kuluttajien kokemuksista ja havainnoista tuotteiden käytöstä, erityisesti niiden vaikutuksista iholla esiintyvien ikääntyvän ihon merkkien hoitoon. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui tuotteiden keskeisiin raaka-aineisiin sekä kosmetiikan tuoteväittämiin. Työssä perehdyttiin yleisesti kosmetiikan tuoteväittämiin sekä tarkemmin TAIKAn Ikääntymisen merkkeihin -tuotelinjan tuoteväittämiin. Työn toimeksiantajana toimi suomalainen kosmetiikan maahantuonti- ja markkinointiyritys Oy Transmeri Ab. Yritys on lanseerannut Ikääntymisen merkkeihin -tuotelinjan vuoden 2024 tammikuussa, ja kuluttajatutkimuksen päätavoitteena oli tarjota toimeksiantajalle arvokasta tietoa ja palautetta tuotelinjan tuotteiden vaikutuksista kuluttajien käytössä.
Kuluttajatutkimus suoritettiin 30 henkilön testiryhmälle. Testiryhmän jäsenet käyttivät TAIKAn tuotteita kahdeksan viikon ajan, ja heidän kokemuksiaan kartoitettiin kahdella verkkokyselyllä. Kyselyt sisälsivät monivalintakysymyksiä, joilla pyrittiin selvittämään tuotteiden havaittuja vaikutuksia eri käyttöaikojen jälkeen. Ensimmäinen kysely suoritettiin neljän viikon käytön jälkeen ja toinen kysely kahdeksan viikon käytön jälkeen. Ensimmäiseen kyselyyn vastasi 22 henkilöä ja toiseen kyselyyn 18 henkilöä. Kuluttajatutkimuksen tuloksia analysoitiin kvantitatiivisella menetelmällä.
Testiryhmä raportoi pääosin positiivisia havaintoja tuotteiden vaikutuksista. Suurin osa vastaajista koki, että tuotteet vastasivat odotuksia ja täyttivät niille asetetut tuoteväittämät. Parhaimmat tulokset saatiin tuotelinjan tuotteiden vaikutuksista ihon kosteustasapainoon. Tulosten analysoinnin perusteella voidaan todeta, että tuotteet ovat onnistuneet täyttämään suurimman osan kuluttajien odotuksista, mikä antaa toimeksiantajalle arvokasta tietoa tuotelinjan mahdollista jatkokehitystä varten.
Kuluttajatutkimus suoritettiin 30 henkilön testiryhmälle. Testiryhmän jäsenet käyttivät TAIKAn tuotteita kahdeksan viikon ajan, ja heidän kokemuksiaan kartoitettiin kahdella verkkokyselyllä. Kyselyt sisälsivät monivalintakysymyksiä, joilla pyrittiin selvittämään tuotteiden havaittuja vaikutuksia eri käyttöaikojen jälkeen. Ensimmäinen kysely suoritettiin neljän viikon käytön jälkeen ja toinen kysely kahdeksan viikon käytön jälkeen. Ensimmäiseen kyselyyn vastasi 22 henkilöä ja toiseen kyselyyn 18 henkilöä. Kuluttajatutkimuksen tuloksia analysoitiin kvantitatiivisella menetelmällä.
Testiryhmä raportoi pääosin positiivisia havaintoja tuotteiden vaikutuksista. Suurin osa vastaajista koki, että tuotteet vastasivat odotuksia ja täyttivät niille asetetut tuoteväittämät. Parhaimmat tulokset saatiin tuotelinjan tuotteiden vaikutuksista ihon kosteustasapainoon. Tulosten analysoinnin perusteella voidaan todeta, että tuotteet ovat onnistuneet täyttämään suurimman osan kuluttajien odotuksista, mikä antaa toimeksiantajalle arvokasta tietoa tuotelinjan mahdollista jatkokehitystä varten.