Työskentelyopas - Nummelan lasten lomakoti
Paananen, Säde; Niemi, Sofia (2024)
Paananen, Säde
Niemi, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112529799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112529799
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen ja kehittämispohjaisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Suomen Pelastusarmeijan säätiön ylläpitämälle Nummelan lasten lomakodin henkilöstölle työskentelyopas lasten ja nuorten kanssa työskentelyyn. Tarve oppaalle tuli suoraan toimeksiantajalta ja sillä tavoiteltiin henkilöstön osaamisen lisäämistä, myönteisiä ratkaisu- ja toimintamalleja erilaisiin lasten ja nuorten kanssa mahdollisesti eteen tuleviin tilanteisiin sekä yhteisten toimintamallien luomiseen. Työskentelyoppaan sisällön tarkoituksena oli kuvata erilaisia myönteisiä toimintamalleja, ratkaisukeskeistä työskentelyotetta sekä antaa henkilöstölle keinoja konfliktinratkaisuun. Oppaan perimmäisenä tavoitteena oli lisätä Nummelan lasten lomakodin henkilöstön osaamista ja luoda heille yhteisiä toimintamalleja, jotta toiminta olisi yhtenäistä, myönteistä ja eettisesti kestävää.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta ja kehittämisprosessista. Opinnäytetyön teoriaosuus ja viitekehys koostuu lasten ja nuorten hyvinvointia käsittelevistä teemoista, aikuisen eli ohjaajan roolin tärkeydestä sekä myönteisten kasvatuskeinojen kriittisyydestä ja merkityksellisyydestä. Teoriaosuudessa perehdytään myös lasten ja nuorten tunne- ja itsesäätelytaitojen sekä temperamenttipiirteiden merkityksellisyyteen lasten ja nuorten haastavan käyttäytymisen taustalla.
Opinnäytetyön toiminnallinen ja kehittämispohjainen osuus sisälsi useamman eri vaiheen. Tärkeä osuus kehittämispohjaisessa työssä oli kehittämistarpeen tunnistaminen ja tavoitteen asettaminen yhdessä toimeksiantajan kanssa. Muita tärkeitä vaiheita kehittämisprosessissa oli oppaan suunnitteleminen sekä ideointi ja lopulta työskentelyoppaan kehittämisvaihe sekä sen lopullinen viimeistely. Koko prosessin ajan kiinnitettiin huomiota työskentelyoppaan selkokielisyyteen, käytännöllisyyteen ja visuaaliseen ulkomuotoon. Oppaan väliarviointia toteutettiin toimeksiantajan kanssa, jotta oppaan sisältö vastasi toivottua tulosta ja oli tarpeenmukainen. Työskentelyoppaasta kehitettiin visuaalinen, selkokielinen ja helppolukuinen, jotta sen perimmäinen tarkoitus on helposti saavutettavissa.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta ja kehittämisprosessista. Opinnäytetyön teoriaosuus ja viitekehys koostuu lasten ja nuorten hyvinvointia käsittelevistä teemoista, aikuisen eli ohjaajan roolin tärkeydestä sekä myönteisten kasvatuskeinojen kriittisyydestä ja merkityksellisyydestä. Teoriaosuudessa perehdytään myös lasten ja nuorten tunne- ja itsesäätelytaitojen sekä temperamenttipiirteiden merkityksellisyyteen lasten ja nuorten haastavan käyttäytymisen taustalla.
Opinnäytetyön toiminnallinen ja kehittämispohjainen osuus sisälsi useamman eri vaiheen. Tärkeä osuus kehittämispohjaisessa työssä oli kehittämistarpeen tunnistaminen ja tavoitteen asettaminen yhdessä toimeksiantajan kanssa. Muita tärkeitä vaiheita kehittämisprosessissa oli oppaan suunnitteleminen sekä ideointi ja lopulta työskentelyoppaan kehittämisvaihe sekä sen lopullinen viimeistely. Koko prosessin ajan kiinnitettiin huomiota työskentelyoppaan selkokielisyyteen, käytännöllisyyteen ja visuaaliseen ulkomuotoon. Oppaan väliarviointia toteutettiin toimeksiantajan kanssa, jotta oppaan sisältö vastasi toivottua tulosta ja oli tarpeenmukainen. Työskentelyoppaasta kehitettiin visuaalinen, selkokielinen ja helppolukuinen, jotta sen perimmäinen tarkoitus on helposti saavutettavissa.
