Sensory Simulation in Videogame Characters Using AI Perception
Mäntylä, Nanuli (2024)
Mäntylä, Nanuli
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630158
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee videopelien tekoälyhavainnointijärjestelmiä keskittyen hahmojen havainnointiin aistijärjestelmien, kuten näön, kuulon ja tuntoaistin avulla. Työssä tarkasteltiin havainnointijärjestelmien kehitystä videopeleissä, Unreal Engine 5:n tarjoamaa tekoälyhavainnointijärjestelmää sekä havainnointijärjestelmän käytännön toteutusta. Opinnäytetyön tueksi toteutettiin Unreal Engine 5:lla yksinkertainen peliprojekti, jossa luotiin aistihavainnointijärjestelmää hyödyntävä tekoälyhahmo. Peliprojekti osoittaa, että käyttäjällä ei tarvitse olla vuosien kokemusta Unreal Enginen käytöstä, vaan yksinkertaisen aistihavainnointijärjestelmän saa toteutettua Unreal Engine 5:n tarjoamilla valmiilla komponenteilla. This thesis examines AI perception in modern video games and functionality provided by perception components of Unreal Engine 5. AI Perception systems enhance immersion by enabling non playable characters to detect players or environmental events through sensory awareness, such as sight, hearing and touch. The thesis involved building a game demo in Unreal Engine 5 to test and implement the perception system in practice. In the demo, AI Sight, Hearing and Touch senses were tested with an AI character. The senses were chosen due to their wide applicability in the gaming industry and accessibility through visual scripting system of Unreal Engine 5. Each sense was configured and tested with various parameters and their effectiveness was evaluated. The results suggest that Unreal Engine 5 offers a user-friendly and adaptable AI perception system suitable for developers at various experience levels. Even beginners can build a rudimentary perception system with the visual scripting tools. However, achieving a more nuanced perception system requires further refinement beyond visual scripting, such as the use of C++ coding.