Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tiedolla johtamista tukevan kirjaamisosaamisen kehittäminen työvoimapalveluissa

Kattainen, Pihla (2024)

 
Avaa tiedosto
Kattainen_Pihla (3.943Mt)
Lataukset: 


Kattainen, Pihla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630424
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää valtakunnallisesti tiedolla johtamista tukevaa kirjaamisosaamista työvoimapalveluissa. Opinnäytetyön kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimusta metodologiana hyödyntäen. Toimintatutkimus eteni sykleittäin. Ensimmäisessä syklissä tarkoitus oli kartoittaa, mitä on tiedolla johtamista tukeva kirjaamisosaaminen aiemman kirjallisuuden mukaan. Tutkimuskysymys oli: Mitä on tiedolla johtamista tukeva kirjaamisosaaminen? Toimintatutkimuksen toisen syklin tarkoitus oli kartoittaa tiedolla johtamisen kirjaamisosaamisen nykytila. Kehittämiskysymyksenä oli: Mitä tiedolla johtamista tukeva kirjaamisosaaminen on tällä hetkellä?

Ensimmäisen ja toisen syklin tulokset muodostivat lähtökohdan kolmannelle syklille, jonka tarkoitus oli kuvata tiedolla johtamisen kirjaamisosaamisen kehittämisen suunnitelma tiedon tuottajan roolin näkökulmasta. Kehittämiskysymys oli, miten tiedon tuottajan kirjaamisosaamista kehitetään? Osaamisen kehittämiseen suunnitelmaan valikoitui tarkempaan tarkasteluun ensimmäisen ja toisen syklin tuloksista esille noussut teema: tiedon tuottajan rooli. Osaamisen kehittämisen suunnitelmaa pilotoitiin kolmannessa syklissä soveltuvin osin ja sen vuoksi sykliin muodostui sivusykli. Sivusyklin tarkoitus oli kuvata työvoimapalveluiden henkilöstön tiedon tuottajan kirjaamisosaamisen osaamisen kehittämisen suunnitelman pilotointia soveltuvilta osin. Kehittämiskysymys oli, miten valittu osaamisen kehittämisen interventio kehittää kirjaamisosaamista? Neljännessä syklissä tarkoitus oli kuvata implementointisuunnitelma, jonka avulla tiedolla johtamista tukevan kirjaamisosaamisen kehittämisen suunnitelma vakiinnutetaan käytäntöön. Kehittämiskysymyksenä oli, miten tiedolla johtamista tukevan kirjaamisosaamisen kehittämisen suunnitelma implementoidaan osaksi toimintaa? Implementointisuunnitelman valmistuttua KEHA-keskus jatkaa toiminnan vakiinnuttamista osaksi osaamisen kehittämisen toimintoja.

Opinnäytetyön tavoitteeseen vastattiin laatimalla osaamisen kehittämisen suunnitelma, tiedolla johtamista tukevan kirjaamisosaamisen kehittämiseen. Tiedon tuottajan kirjaamisosaamista kehittämällä tuetaan laadukkaiden ja myöhemmin hyödynnettävien kirjausten tuottamista. Näin tuetaan datan hyödyntämistä osana työvoimapalveluiden tiedolla johtamista sekä alueellisesti, että valtakunnallisesti. Opinnäytetyössä laadittiin implementointisuunnitelma, jolla osaamisen kehittämisen suunnitelman toimet vakiinnutetaan osaksi KEHA-keskuksen osaamisen kehittämisen toimintoa. Kyseisiä osaamisen kehittämisen toimia tarjotaan työvoimaviranomaisille heidän työnsä tueksi.

Opinnäytetyön johtopäätöksinä todetaan, että kirjaamisosaamisen kehittäminen tulee huomioida osana organisaatioiden toiminnan kehittämistä. Tämä koskee esimerkiksi osaamisvaatimusten tunnistamista, osaamisen kehittämistä, organisaatioiden yhteisten toimintatapojen läpikäyntiä sekä asiakastietojärjestelmissä olevien rakenteiden hyödyntämistä. Hyvä kirjaamisosaaminen ja laadukkaat kirjaukset luovat perustan datalle, jota organisaatiot käyttävät tiedolla johtamisen tukena. Tiedon tuottajan roolia tulee selkeyttää, mikä tukee kirjaustyötä tekeviä ja kirjaamisen laatua. Kirjaamisosaaminen tulee ottaa nykyistä paremmin huomioon osaamisen kehittämisen toimissa ja jatkuvassa osaamisen kehittämisessä. Tämä vaatii kirjaamisosaamisen merkityksellisyyden tunnistamista myös paikallisissa organisaatioissa ja osaamisen kehittämisen mahdollistamista. Kirjaamisosaamista voidaan kehittää usealla eri tavalla ja opinnäytetyöhön on koostettu tähän soveltuvia keinoja. Opinnäytetyön tulosten avulla KEHA-keskus voi tukea tiedolla johtamista tukevan kirjaamisosaamisen kehittämistä valtakunnallisesti, tukien samalla paikallisten organisaatioiden perehdytystä. Opinnäytetyössä noudatettiin eettisiä periaatteita esimerkiksi läpinäkyvyyteen liittyen. Luotettavuus varmistettiin tarkalla aineistonkeruulla ja analyysillä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste