Verkkokauppayrityksen asiakaskokemuksen kehittäminen digimarkkinoinnin keinoin
Honkavuori Oksanen, Saina (2024)
Honkavuori Oksanen, Saina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730528
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli verkkokauppayrityksen asiakaskokemuksen parantaminen digitaalisen markkinoinnin keinoin. Työ keskittyi Yritys X:n verkkokaupan kehittämiseen ja tavoitteena oli selvittää digimarkkinoinnin keinoja, joilla voidaan parantaa verkkokaupan asiakaskokemusta. Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin Yritys X:lle suunnitelma digimarkkinointikeinoista ja niiden käyttömahdollisuuksista.
Teoriaosuudessa perehdyttiin digimarkkinointiin, keskittyen verkkokauppoihin ja asiakaskokemukseen, markkinoinnin eri keinoihin sekä verkkokaupan markkinoinnin suunnitteluun. Tutkimusstrategiana tässä opinnäytetyössä käytettiin konstruktiivista tutkimusta, koska haluttiin löytää ratkaisu verkkokaupan digimarkkinoinnin toteuttamiseen. Kehittämistyö oli luonteeltaan myös tapaustutkimus. Tuotos pohjautui olemassa olevaan teoriaan ja uuteen, kerättyyn tietoon. Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisia menetelmiä, jotka olivat benchmarking vertailuanalyysi, haastattelu ja laadullinen kyselytutkimus. Haastattelu ja kyselytutkimus analysoitiin sisällönanalyysillä.
Työn tuotoksena syntyi digimarkkinointisuunnitelma Yritys X:lle. Suunnitelma pohjautui tutkimuksessa saatuihin tuloksiin sekä kerättyyn teoriaan. Tutkimuksessa selvisi, että verkkokaupan menestyksen kannalta on tärkeää panostaa asiakaskokemukseen, joka voi toimia myös hyvänä kilpailuetuna. Verkkokauppasivuston on tärkeää olla teknisesti toimiva ja luotettava, sekä sen sisältö tulee kohdentaa ostajapersoonille. Verkkokaupan on tärkeää näkyä sosiaalisessa mediassa, jossa markkinointi tulee kohdentaa oikein ja sisällön tulee noudattaa samaa linjaa verkkosivuston kanssa. Tutkimuksessa selvisi myös, että hakukonemarkkinointi on tänä päivänä yksi tärkeimmistä markkinointikeinoista verkkoliiketoiminnassa. Lisäksi tekoälypohjainen markkinoinnin automaatio auttaa verkkokauppayritystä kohdentamaan markkinoinnin juuri oikeille henkilöille, juuri oikeaan aikaan. The topic of the thesis was improving the customer experience of an e-commerce company through digital marketing methods. The work focused on developing the online store of Company X, with the aim of identifying digital marketing methods that can enhance the customer experience of the online store. As a result of the thesis, a plan was created for Company X outlining digital marketing methods and their possible applications.
The theoretical part of the study explored digital marketing, focusing on e-commerce and customer experience, various marketing techniques, and the planning of online store marketing. The research strategy used in the thesis was constructive research, as the goal was to find a solution for implementing digital marketing in the online store. The development work also took the form of a case study. The output was based on existing theory and new, collected data. The research methods used included qualitative methods such as benchmarking, interviews, and a qualitative survey. The interviews and surveys were analyzed through content analysis.
As a result of the work, a digital marketing plan was developed for Company X. The plan is based on the findings of the research and the gathered theoretical framework. The research revealed that investing in customer experience is essential for the success of an online store, and it can also serve as a strong competitive advantage. The online store’s website must be technically functional and reliable, and its content should be targeted at buyer personas. It is also important for the online store to have a presence on social media, where marketing should be correctly targeted, and the content must align with the website’s messaging. The research also highlighted that search engine marketing is one of the most important marketing methods in e-commerce today. Additionally, AI-based marketing automation helps e-commerce businesses target marketing to the right individuals at the right time.
Teoriaosuudessa perehdyttiin digimarkkinointiin, keskittyen verkkokauppoihin ja asiakaskokemukseen, markkinoinnin eri keinoihin sekä verkkokaupan markkinoinnin suunnitteluun. Tutkimusstrategiana tässä opinnäytetyössä käytettiin konstruktiivista tutkimusta, koska haluttiin löytää ratkaisu verkkokaupan digimarkkinoinnin toteuttamiseen. Kehittämistyö oli luonteeltaan myös tapaustutkimus. Tuotos pohjautui olemassa olevaan teoriaan ja uuteen, kerättyyn tietoon. Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisia menetelmiä, jotka olivat benchmarking vertailuanalyysi, haastattelu ja laadullinen kyselytutkimus. Haastattelu ja kyselytutkimus analysoitiin sisällönanalyysillä.
Työn tuotoksena syntyi digimarkkinointisuunnitelma Yritys X:lle. Suunnitelma pohjautui tutkimuksessa saatuihin tuloksiin sekä kerättyyn teoriaan. Tutkimuksessa selvisi, että verkkokaupan menestyksen kannalta on tärkeää panostaa asiakaskokemukseen, joka voi toimia myös hyvänä kilpailuetuna. Verkkokauppasivuston on tärkeää olla teknisesti toimiva ja luotettava, sekä sen sisältö tulee kohdentaa ostajapersoonille. Verkkokaupan on tärkeää näkyä sosiaalisessa mediassa, jossa markkinointi tulee kohdentaa oikein ja sisällön tulee noudattaa samaa linjaa verkkosivuston kanssa. Tutkimuksessa selvisi myös, että hakukonemarkkinointi on tänä päivänä yksi tärkeimmistä markkinointikeinoista verkkoliiketoiminnassa. Lisäksi tekoälypohjainen markkinoinnin automaatio auttaa verkkokauppayritystä kohdentamaan markkinoinnin juuri oikeille henkilöille, juuri oikeaan aikaan.
The theoretical part of the study explored digital marketing, focusing on e-commerce and customer experience, various marketing techniques, and the planning of online store marketing. The research strategy used in the thesis was constructive research, as the goal was to find a solution for implementing digital marketing in the online store. The development work also took the form of a case study. The output was based on existing theory and new, collected data. The research methods used included qualitative methods such as benchmarking, interviews, and a qualitative survey. The interviews and surveys were analyzed through content analysis.
As a result of the work, a digital marketing plan was developed for Company X. The plan is based on the findings of the research and the gathered theoretical framework. The research revealed that investing in customer experience is essential for the success of an online store, and it can also serve as a strong competitive advantage. The online store’s website must be technically functional and reliable, and its content should be targeted at buyer personas. It is also important for the online store to have a presence on social media, where marketing should be correctly targeted, and the content must align with the website’s messaging. The research also highlighted that search engine marketing is one of the most important marketing methods in e-commerce today. Additionally, AI-based marketing automation helps e-commerce businesses target marketing to the right individuals at the right time.
